Små länkar mobilsurfarnas största hatobjekt

Svenskarna surfar allt mer via sin smartphone istället för via datorn. Men dåligt anpassade mobilsajter irriterar användarna. Värst är det med länkar som är för små och därför svåra att träffa rätt. Det visar den undersökning som det svenska programvaruföretaget Episerver nyligen lät göra bland tusen svenskar om deras vanor och användning av smartphones.

I augusti presenterade det svenska programvaruföretaget Episerver en undersökning som visade att svensken inte är helt tillfreds med e-handla från sin smartphone. Det trots att svenskarna surfar allt mer från sina mobiltelefoner.

Anledningen är att de mobilanpassade sajterna upplevs som både svårnavigerade och för begränsade enligt många. Nu visar Episerver upp lite mer ingående fakta om varför, och värst är det med länkar som är för små och därför svåra att träffa rätt.

Annons

Över tre fjärdedelar av de tillfrågade smartphoneanvändarna tycker att det är frustrerande att det är så svårt att trycka på många mobilsajters länkar, då de är för små. Nästan lika många retar sig på att de måste skrolla både horisontellt och vertikalt för att kunna läsa texten. Över hälften är dessutom missnöjda med att det tar lång tid att hämta sidorna från mobilsajterna.

Mer positiva till mobilappar

Undersökningen visar också att tålamodet är kort. De allra flesta lämnar en dålig mobilsajt för att aldrig komma tillbaka. Slutsatsen som många av de svarande drar är att mobilsajterna egentligen inte är utformade för smartphones. Svårigheten att se bilder, information som saknas på mobil-versionen av en sajt och att det är svårt att hitta relevant information är vanlig kritik i undersökningen.

Det är dock stor skillnad mellan mobilsajter och mobilappar. Närmare två tredjedelar av smartphoneanvändarna tycker att många mobilsajter är svårnavigerade, medan bara knappt var tionde säger att mobilapparna är svåra.

– Mot bakgrund av att smartphones nu har fått ett verkligt genomslag bland svenskarna, är det förvånande att så få företag och organisationer säkerställer att deras sajter fungerar bra i mobilen. Mobila enheter måste idag vara en central del i alla onlinestrategier, säger Peter Sunna som är expert på mobila plattformar på Episerver.

Slutsatsen man kan dra av detta är att det gäller att ha en väldigt bra mobilanpassad sida för att blidka svensken. Samtidigt har man sett hur surfplattan konverterar lika bra, eller bättre än vanliga datorer, och där har mobilerna svårt att hänga med. En liten skärm är inte optimalt för e-handel, så även med en bra mobilsajt kan det vara svårt att konvertera lika bra som på andra enheter.

Källa: Press

Annons