Små e-handlare försvinner – krävs volym för att växa

"Många aktörer klarar inte såhär tuffa villkor".

– Det är väldigt många små aktörer som inte klarar av att överleva med så här tuffa villkor så företagen blir något färre. Men de blir också lite större och de behöver kanske vara lite större för att klara av och investera i framtida tekniska lösningar.

Så säger branschorganisationen Svensk Handels vd Karin Johansson i ett uttalande till Sveriges Radio, som i dag presenterar nyheten att små e-handelsföretag tappar mark till förmån för dem som är lite större.

Annons

"Påverkar både marginaler och lönsamhet"

Framför allt handlar det om att mindre företag köps upp av större och Sveriges Radio tar upp att bland andra Axfood har köpt upp mindre bolag som är fokuserade på e-handel.

LÄS ÄVEN: Axfood: "Middagsfrid är nu en del av Mat.se"

Sveriges Radio har också pratat med Sara Rosengren, som är professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. Enligt henne beror de små e-handlarnas bekymmer på tuff konkurrens, små marginaler och höga kostnader för returer.

- Om man köper skor till exempel. De som är stora e-handelskunder kanske köper många olika skor, tar hem och provar och sen skickar tillbaka dem man inte vill ha vilket inte alls är det sättet man shoppar på på den traditionella skoaffären. Och det kommer ju att påverka både marginaler och lönsamhet och hur hela affären kommer att byggas, säger hon till SR.

"Talar för konsolidering"

Enligt SR:s artikel är det inte osannolikt att e-handlarna kommer att satsa på att öka omsättningen - mer exakt att sälja mer till ett lägre pris - för att möta utvecklingen. Vilket i sin tur kan leda till fler uppköp.

– En sak som är tydligt är ju att marginalerna kommer att fortsätta att pressas neråt för handeln i stort och då är det ju klart att då blir det viktigt med storlek att man kan bygga volym och det kanske i sig talar för att det blir någon form av konsolidering i branschen, säger Sara Rosengren.

Annons