Annons

Smarta klockor sätter E-handeln på handleden

Smarta klockor sätter E-handeln på handleden

2013-09-06 20:08

Häromveckan skrev vi om Googles futuristiska glasögon, Google Glass, som gav nya sätt att jämföra priser i butik. Allt fler enheter börja nu dyka upp i segmentet bärbara produkter. Vi pratar dock inte mobiltelefoner eller laptops, utan snarare armband, halsband, klockor, glasögon med vilka man kan interagera med den digitala världen.

Ofta är det bärbara enheter som pratar med din mobiltelefon som förmodligen redan ligger i fickan. Google Glass är en sådan produkt och även den digitala klockan Pebble, som visade vägen bland smarta klockor när den lanserades i en framgångsrik Kickstarter-kampanj.

Framtidens klockor

Nu har fler företag hoppat på tåget med smarta armbandsur. Samsung lanserade sin klocka Galaxy Gear häromdagen och även Apple förväntas släppa en klocka enligt flera källor.

Samsung, som har en stor del av mobiltelefonmarknaden, försöker nu ta ledningen bland digitala klockor. Galaxy Gear ser ut som tidigare smarta klockor, där urtavlan byts ut mot en skärm, men inkluderar även en kamera i armbandet.

Det som skall sälja klockan är dock appar. Samsung har lovat att över 70 appar kommer finnas tillgängliga, ifrån företag som till exempel RunKeeper, Evernote, Path med flera. Vid lanseringen i slutet av denna månad skall det dock initialt bjudas på 12 stycken Galaxy Gear-appar.

Appar på armen

Bland lanseringspartnerna hittar vi ingen mindre än eBay. Nätjätten vill uppenbarligen vara med tidigt i w-handeln (förlåt). En av de första apparna som visats upp är ifrån eBay och den möjliggör att buda på produkter och kolla status på e-handelsinköp.

Appen skall vara ganska begränsad men du ska ändå kunna styra en hel del funktioner via svepningar på Samsungs nya klocka. De flesta är dock överens om att den, för eBay-fantaster, borde kunna förenkla vardagen.

– Tack vare de mobila enheternas framfart, är konsumenterna nu beroende av sina enheter och kommer snabbt anpassa sig till nya användarupplevelser. Om eBay vill ligga i framkanten av sammansmältandet av handel och teknik, måste vi vara i frontlinjen av dessa innovationer och komma ihåg att testa olika saker och utvecklas, säger Steve Yankovich, VP för innovation och nya satsningar på eBay.

Steve tror samtidigt att handleden är ett bra ställe att nå deras kunder på.

– Till skillnad från en telefon som är undangömd i en handväska eller ficka, är en bärbar enhet bekvämt placerad och alltid tillgänglig. Det är viktigt för oss att maximera både glädje för våra kunder och hur ofta de interagerar med våra produkter, säger Steve Yankovich.

Ebay satsar alltså på att kunder vill e-handla via handleden, och med deras nya Galaxy Gear-app skall det bli möjligt.

Sakernas Internet

Den digitala världen börjar allt mer infiltrera sig i vår periferi. Klockor, glasögon, armband, ja allt kommer snart ha en livlina till Internet. Och med den linan följer även e-handeln. Både i Google Glass och i Samsungs nya klocka Galaxy Gear har e-handeln letat sig in mycket snabbt.

Att e-handlare knappt hunnit anpassa sig till den mobila världen är dock lite oroväckande. Näthandlare som är där kunderna är kommer förmodligen gå segrande in i framtiden. Om det sedan är i soffan, i handen, på handleden eller på näsan är dock osäkert. Tyvärr gissar vi att det är en kombination av flera extremiteter, något som kan öka kraven ytterligare på näthandeln.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta