Social e-handel ska ta Nordic Native till toppen

Snart dyker det upp ytterligare en onlineaktör inom segmentet friluftsliv. Svenska Nordic Native lanseras under september och lockar kunderna med social gemenskap och premiumvarumärken.

Nordic Native är en ny svensk e-handlare som ska ta upp kampen med outdoor-aktörer som Addnature, Outdoorexperten, som nyligen plockade in 20 miljoner i riskkapital, samt Outnorth som sista kvartalet i år räknar att gå med vinst.

Detta planerar Nordic Native göra med en sajt som beskrivs som en kombination av ett community, där outdoorintresserade kan dela bilder, reseberättelser och få tips och råd från experter, och e-handel med inriktning på premiumvarumärken.

Annons

– Vi låter besökarna dela med sig av sina erfarenheter med varandra. De kan lägga upp bilder och videor som visar hur de har använt produkterna och skriva recensioner. Det går också att skapa egna intressegrupper, säger Theodore Bergqvist, en av grundarna till tidningen Sportfack.

Ska bli en samlingsplats

Theodore, som tillsammans Tobias Löfgren, ligger bakom Nordic Native har hämtat idén från USA där kombinationen av e-handel och social gemenskap vuxit starkt de senaste åren. I Sverige är det däremot fortfarande ett relativt nytt fenomen enligt grundarna som vill att sajten ska bli en samlingsplats för alla som är intresserade av friluftsliv.

Nordic Native kommer först att rullas ut i Norden under september och ska sedan lanseras i Tyskland och Storbritannien under första kvartalet 2016.

– Vi bygger en paneuropeisk plattform från början, och vi ska ta de nordiska varumärkena till Europa, säger Theodore Löfgren.

Annons