Annons

Swish vinner mark: 1,5 miljoner betalningar på en dag Foto: Fotograf Birgersdotter Anna-Lena Wretman, vd för Swish

Swish vinner mark: 1,5 miljoner betalningar på en dag

2017-12-13 07:52

Nytt Swishrekord under årets Black Friday.

Trots att bland annat betalaktören Dibs gick ut och varnade för att betala med Swish om en sajt verkade oseriös, slog betalmetoden nytt rekord under årets Black Friday. Då genomfördes 1,5 miljoner Swishtransaktioner på en enda dag. Lördagen efter Black Friday var inte mycket sämre, då swishades det 1,3 miljoner gånger. Det rapporterar nättidningen ComputerSweden i samband med en intervju med Swishs vd Anna-Lena Wretman.

LÄS ÄVEN: Varannan svensk planerar att handla på Black Friday

Siffrorna ovan omfattar samtliga varianter av Swish, men även Swishtjänsten för e-handel har gjort bra ifrån sig på sista tiden. Tjänsten, som stängdes ner under 2016 och återkom i januari i år, ska ha gått från 45 000 e-handelstransaktioner i januari till nästan två miljoner i november.

LÄS ÄVEN: Swish avstängt på obestämd tid - e-handlare ej informerade

Annons
Annons

"Användaren kan känna sig lurad" 

Apropå att kombinationen e-handel och Swish har varit föremål för säkerhetsvarningar, säger Anna-Lena Wretman att det inte har förekommit några säkerhetsproblem eller intrång hittills. Enligt ComputerSweden håller hon dock med om att det kan finnas en risk för att “oseriösa aktörer på nätet smittar av sig på Swish”.

– Betalningen sker ju i realtid så om sedan inte varan kommer så är det självklart så att användaren kan känna sig lurad. Men det beror ju inte på ett säkerhetshål i Swish utan på konstruktionen, att betalningen sker i realtid, säger hon till tidningen.

Anna-Lena Wretman berättar att många Swish-transaktioner görs inom kollektivtrafiken, men att betalvarianten också har fått stort genomslag hos spelbolag samt hos “stora kedjor som Lindex”. Swish uppges nu ha 6 miljoner anslutna användare.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Annons
Annons
Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta