Annons

Trots bygghandelns kräftgång - e-handeln ökade med 15% Byggprojekten pausades i sommarvärmen

Trots bygghandelns kräftgång - e-handeln ökade med 15%

2018-11-08 09:34

Leksaker och inredning drog upp siffrorna.

Det fjärde kvartalet brukar betraktas som det viktigaste inom e-handeln, och detaljhandeln i allmänhet. Det här året ser inte ut att bli något undantag - nyligen meddelade PostNord att svenskarna ser ut att handla julklappar för rekordhöga 8 miljarder kronor i år.

LÄS ÄVEN: Fraktjättens julprognos: 8 miljarder kronor via e-handel

Och en stark avslutning på året kanske kan behövas, med tanke på att det tredje kvartalet bjuder på ganska ljumma siffror. Enligt PostNords E-barometer för juli-september ökade e-handeln med 15 procent under den aktuella perioden.

"Återstår att se om dippen är tillfällig" 

Tillväxten drevs av bland annat leksaks- och inredningsbranschen, medan modehandeln och den före detta raketbranschen bygghandeln hade ett par tuffare månader. Något som bland annat antas bero på den ovanliga sommaren.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Bygghandeln fortsätter att flyga högt på nätet

- Förutom den oerhört varma sommaren är det även möjligt att den osäkerhet som råder på bostadsmarknaden och aktiemarknaden samt förestående räntehöjningar påverkar konsumtionen av byggvaror även på nätet. Det återstår dock att se om dippen i bygghandeln är tillfällig eller om tillväxttalen kommer att vara lägre även framöver, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Årets tillväxt: 10 miljarder kronor

Även om vissa branscher, såsom just heminredning och barn- och babyprodukter, växer starkare än genomsnittet, så ligger PostNords helårsprognos för e-handeln 2018 kvar på 15 procent.

- Detta innebär att vi går mot en helårstillväxt om cirka 10 miljarder kronor, om inget oförutsett händer under fjärde kvartalet. Det skulle innebära att e-handeln kommer att omsätta cirka 77 miljarder kronor under året, skriver PostNord.

LÄS ÄVEN: PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
TH Pettersson: <nobr>E-handeln</nobr> har inte nått förväntningarna

TH Pettersson: E-handeln har inte nått förväntningarna

Både omsättningen och resultatet backar.

Annons
Annons
Miljardbolag köper varumärke och lager av konkade Top-Toy

Miljardbolag köper varumärke och lager av konkade Top-Toy

Detaljhandelsjätte ser till att danskt märke stannar i Danmark.

Lager 157 går utomlands - öppnar e-handel i Norge

Lager 157 går utomlands - öppnar e-handel i Norge

Lanseras i samband med en fysisk butik i Oslo.

Framgångsrika <nobr>e-handlare</nobr> stoppas upp av protektionism

Framgångsrika e-handlare stoppas upp av protektionism

"Påverkar särskilt svenska företag".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

KO stämmer influencern Kenza Zouiten

KO stämmer influencern Kenza Zouiten

"Håller inte med KO eftersom inläggen gjordes av helt fri vilja".

Snoop Dogg investerar i svenska betaljätten Klarna

Snoop Dogg investerar i svenska betaljätten Klarna

Byter namn till Smoooth Dogg.

Systembolaget hotar <nobr>e-handlare</nobr> med stämning

Systembolaget hotar e-handlare med stämning

"Skapar intryck av att försäljningen är laglig".

Annons
Annons
Nätbutik öppnar växlingskontor - räddar kundernas sparmärken

Nätbutik öppnar växlingskontor - räddar kundernas sparmärken

Tydligen en big deal.

Teknikmagasinet slog rekord på nätet - ökade med 27%

Teknikmagasinet slog rekord på nätet - ökade med 27%

"Går ur december med en mycket stark balansräkning".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta