Annons

Trots bygghandelns kräftgång - e-handeln ökade med 15% Byggprojekten pausades i sommarvärmen

Trots bygghandelns kräftgång - e-handeln ökade med 15%

2018-11-08 09:34

Leksaker och inredning drog upp siffrorna.

Det fjärde kvartalet brukar betraktas som det viktigaste inom e-handeln, och detaljhandeln i allmänhet. Det här året ser inte ut att bli något undantag - nyligen meddelade PostNord att svenskarna ser ut att handla julklappar för rekordhöga 8 miljarder kronor i år.

LÄS ÄVEN: Fraktjättens julprognos: 8 miljarder kronor via e-handel

Och en stark avslutning på året kanske kan behövas, med tanke på att det tredje kvartalet bjuder på ganska ljumma siffror. Enligt PostNords E-barometer för juli-september ökade e-handeln med 15 procent under den aktuella perioden.

"Återstår att se om dippen är tillfällig" 

Tillväxten drevs av bland annat leksaks- och inredningsbranschen, medan modehandeln och den före detta raketbranschen bygghandeln hade ett par tuffare månader. Något som bland annat antas bero på den ovanliga sommaren.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Bygghandeln fortsätter att flyga högt på nätet

- Förutom den oerhört varma sommaren är det även möjligt att den osäkerhet som råder på bostadsmarknaden och aktiemarknaden samt förestående räntehöjningar påverkar konsumtionen av byggvaror även på nätet. Det återstår dock att se om dippen i bygghandeln är tillfällig eller om tillväxttalen kommer att vara lägre även framöver, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Årets tillväxt: 10 miljarder kronor

Även om vissa branscher, såsom just heminredning och barn- och babyprodukter, växer starkare än genomsnittet, så ligger PostNords helårsprognos för e-handeln 2018 kvar på 15 procent.

- Detta innebär att vi går mot en helårstillväxt om cirka 10 miljarder kronor, om inget oförutsett händer under fjärde kvartalet. Det skulle innebära att e-handeln kommer att omsätta cirka 77 miljarder kronor under året, skriver PostNord.

LÄS ÄVEN: PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta