Annons

Trots bygghandelns kräftgång - e-handeln ökade med 15% Byggprojekten pausades i sommarvärmen

Trots bygghandelns kräftgång - e-handeln ökade med 15%

2018-11-08 09:34

Leksaker och inredning drog upp siffrorna.

Det fjärde kvartalet brukar betraktas som det viktigaste inom e-handeln, och detaljhandeln i allmänhet. Det här året ser inte ut att bli något undantag - nyligen meddelade PostNord att svenskarna ser ut att handla julklappar för rekordhöga 8 miljarder kronor i år.

LÄS ÄVEN: Fraktjättens julprognos: 8 miljarder kronor via e-handel

Och en stark avslutning på året kanske kan behövas, med tanke på att det tredje kvartalet bjuder på ganska ljumma siffror. Enligt PostNords E-barometer för juli-september ökade e-handeln med 15 procent under den aktuella perioden.

"Återstår att se om dippen är tillfällig" 

Tillväxten drevs av bland annat leksaks- och inredningsbranschen, medan modehandeln och den före detta raketbranschen bygghandeln hade ett par tuffare månader. Något som bland annat antas bero på den ovanliga sommaren.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Bygghandeln fortsätter att flyga högt på nätet

- Förutom den oerhört varma sommaren är det även möjligt att den osäkerhet som råder på bostadsmarknaden och aktiemarknaden samt förestående räntehöjningar påverkar konsumtionen av byggvaror även på nätet. Det återstår dock att se om dippen i bygghandeln är tillfällig eller om tillväxttalen kommer att vara lägre även framöver, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Årets tillväxt: 10 miljarder kronor

Även om vissa branscher, såsom just heminredning och barn- och babyprodukter, växer starkare än genomsnittet, så ligger PostNords helårsprognos för e-handeln 2018 kvar på 15 procent.

- Detta innebär att vi går mot en helårstillväxt om cirka 10 miljarder kronor, om inget oförutsett händer under fjärde kvartalet. Det skulle innebära att e-handeln kommer att omsätta cirka 77 miljarder kronor under året, skriver PostNord.

LÄS ÄVEN: PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> delar sin data med andra - sportmärke först ut

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Kunderna slipper pålagd avgift.

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Siffrorna är inne för uppstickaren inom leksaker på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Integrerade butiken med huvudkontoret.

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Du behöver bara skicka in varorna "så sköter sig resten som ett självspelande piano".

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Kraftig ökning för White Monday.

1
Annons
Annons
Banbrytande migränbehandling går all-in på <nobr>e-handel</nobr>

Banbrytande migränbehandling går all-in på e-handel

Tar den snabba vägen och vänder sig direkt till konsumenterna.

<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta