Annons

Tuff månad för modekedjorna: Inte ens rean lockar kunderna till den fysiska modehandeln

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

2018-12-11 13:15

Ras för skohandeln.

Varken september eller oktober blev några ljusglimtar för modehandeln. Faktum är att av årets första elva månader har modehandeln backat under åtta och skohandeln under sju. Det framgår i Svensk handels rapport Svensk Handel Stil, som släpptes i morse. 

LÄS ÄVEN: Ännu ett stortapp för fysisk handel - klarar inte hyresnivån 

"Många konsumenter väntar in fredagen"

Och årets november blev inget undantag, utan modeförsäljningen minskade med 3,4 procent trots kampanjer som Singles Day och Black Friday. Ännu sämre gick det för skohandeln, som backade med hela 12,9 procent under månaden.

Annons
Annons
- Jag bedömer att Black Friday totalt sett har en negativ försäljningspåverkan på modehandeln. Många konsumenter väntar in fredagen och det ger en minskad försäljning i en relativt sett viktig försäljningsmånad som november. Speciellt med tanke på den milda hösten där behovshandeln inte tagit fart, säger Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström i ett pressmeddelande.

"December började inte heller bra"

Mätningarna ovan uppges gälla försäljningen i fysiska butiker och deras e-handel, men vilka företag som ingår framgår inte även om siffrorna ska röra "flertalet kedjor i Sverige".

Nu står försäljningshoppet till december och den viktiga julhandeln, men hittills ser det inte direkt ljust ut.

- December började inte heller bra, bland annat på grund av att den 1 december förra året inföll på en fredag medan den i år inföll på en lördag, avslutar Mikael Sandström.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta