Annons

Tuff månad för modekedjorna: Inte ens rean lockar kunderna till den fysiska modehandeln

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

2018-12-11 13:15

Ras för skohandeln.

Varken september eller oktober blev några ljusglimtar för modehandeln. Faktum är att av årets första elva månader har modehandeln backat under åtta och skohandeln under sju. Det framgår i Svensk handels rapport Svensk Handel Stil, som släpptes i morse. 

LÄS ÄVEN: Ännu ett stortapp för fysisk handel - klarar inte hyresnivån 

"Många konsumenter väntar in fredagen"

Och årets november blev inget undantag, utan modeförsäljningen minskade med 3,4 procent trots kampanjer som Singles Day och Black Friday. Ännu sämre gick det för skohandeln, som backade med hela 12,9 procent under månaden.

Annons
Annons
- Jag bedömer att Black Friday totalt sett har en negativ försäljningspåverkan på modehandeln. Många konsumenter väntar in fredagen och det ger en minskad försäljning i en relativt sett viktig försäljningsmånad som november. Speciellt med tanke på den milda hösten där behovshandeln inte tagit fart, säger Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström i ett pressmeddelande.

"December började inte heller bra"

Mätningarna ovan uppges gälla försäljningen i fysiska butiker och deras e-handel, men vilka företag som ingår framgår inte även om siffrorna ska röra "flertalet kedjor i Sverige".

Nu står försäljningshoppet till december och den viktiga julhandeln, men hittills ser det inte direkt ljust ut.

- December började inte heller bra, bland annat på grund av att den 1 december förra året inföll på en fredag medan den i år inföll på en lördag, avslutar Mikael Sandström.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

I dag: PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

Helt öppet paketnätverk.

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

"Äger hela leveransprocessen".

Annons
Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta