Annons

Tuff månad för modekedjorna: Inte ens rean lockar kunderna till den fysiska modehandeln

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

2018-12-11 13:15

Ras för skohandeln.

Varken september eller oktober blev några ljusglimtar för modehandeln. Faktum är att av årets första elva månader har modehandeln backat under åtta och skohandeln under sju. Det framgår i Svensk handels rapport Svensk Handel Stil, som släpptes i morse. 

LÄS ÄVEN: Ännu ett stortapp för fysisk handel - klarar inte hyresnivån 

"Många konsumenter väntar in fredagen"

Och årets november blev inget undantag, utan modeförsäljningen minskade med 3,4 procent trots kampanjer som Singles Day och Black Friday. Ännu sämre gick det för skohandeln, som backade med hela 12,9 procent under månaden.

Annons
Annons
- Jag bedömer att Black Friday totalt sett har en negativ försäljningspåverkan på modehandeln. Många konsumenter väntar in fredagen och det ger en minskad försäljning i en relativt sett viktig försäljningsmånad som november. Speciellt med tanke på den milda hösten där behovshandeln inte tagit fart, säger Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström i ett pressmeddelande.

"December började inte heller bra"

Mätningarna ovan uppges gälla försäljningen i fysiska butiker och deras e-handel, men vilka företag som ingår framgår inte även om siffrorna ska röra "flertalet kedjor i Sverige".

Nu står försäljningshoppet till december och den viktiga julhandeln, men hittills ser det inte direkt ljust ut.

- December började inte heller bra, bland annat på grund av att den 1 december förra året inföll på en fredag medan den i år inföll på en lördag, avslutar Mikael Sandström.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta