Annons

Zalando om hur varje sida blir unik och lokalt anpassad Zalando vill att webbshopen ska påminna om en fysisk klädbutik

Zalando om hur varje sida blir unik och lokalt anpassad

2016-12-15 07:05

Produkterna som visas upp på Zalando.se styrs efter tillgängligt utbud och lokala preferenser.

Zalandos goda resultat har under de senaste åren staplats på varandra, och för bara några veckor sedan stod det klart att företaget har planer på att genomföra omfattande rekrytering under 2017 - för att även säkra tillväxt i framtiden.

Hur mycket, och framför allt vad, man säljer har förstås till stor del att göra med hur olika varor marknadsförs på sajten. Vi gjorde ett försök att ta reda på hur Zalando går tillväga när det kommer till vilka produkter som ska visas upp.

- Det du ser när du går in på Kvinna och sedan klickar på kläder i top navigation, är hela vår damklädeskatalog. Tanken med det här kan associeras med en klädbutik, förklarar Caroline Carlqvist, som är Zalandos nordiska onlinechef samt företagets svenska expert på personalisering.

Men i en klädbutik är det väl inte så vanligt att till exempel jackor och underkläder hänger bredvid varandra?

Annons
Annons
- Hela den här delen av sidan är organiserad så att man aktivt väljer att gå djupare in i det man vill titta vidare på. För att göra urvalet mindre i just denna vy kan du använda filtren, till exempel för att filtrera efter nya varor, en viss typ av klädesplagg, rea och så vidare.

Sorteringen uppdateras dagligen 

Hos Zalando är personalisering just nu ett av ledorden, och vi har i flera artiklar berättat om hur den tyska modejätten arbetar för att ge varje kund en mer personligt anpassad köpupplevelse. Den som går in på Zalando och inte gör några val utöver “populärast” kan se fram emot en mer individuell service framöver.

- Just nu arbetar vi för att göra personaliseringen ännu bättre i den här sektionen, säger Caroline Carlqvist.

När jag väljer “populärast” - är det då det populäraste plagget inom varje segment som dyker upp? Och ser jag varorna som är mest populära just den dagen, den veckan eller något annat?

- Det du syftar på med filtret populärast visar vad som är populärt i den lokala marknaden och vad som också är tillgängligt. Vår sortering uppdateras dagligen, och speglar både tillgänglighet och lokal popularitet. På startsidan är "MyFeed" personaliserat helt efter dig. Här kan du klicka i vad du gillar och inte gillar och på så sätt skapa ett skräddarsydd rekommendationsunderlag.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta