Annons

Eton höjer ribban efter en lyckad USA-lansering

Eton höjer ribban efter en lyckad USA-lansering

2014-06-12 11:50

Skjortföretaget Etons satsning på nätet har slagit väl ut. Tio månader efter lanseringen går nätbutiken med vinst och deras amerikanska sajt har på kort tid blivit den mest besökta av alla. Nu skriver Boråsföretaget upp försäljningsprognosen med 25 procent för nästa år.

Sommaren 2013 lanserade Eton sin första egna webbshop på svenska, engelska och tyska. Sverige, Storbritannien och Tyskland har sedan dess varit deras största online-marknader. Men nu har de har fått konkurrens.

För två månader sedan öppnade man även upp skjortförsäljningen för ytterligare tre länder, nämligen USA, Kanada och Norge. Efter två veckor var den amerikanska sajten mest besökt av alla, före Sverige och Storbritannien.

Redan innan lanseringen såldes mer än 200 000 skjortor varje år i Nordamerika via återförsäljare, shop-in-shops och egna butiker. Marknaden är Etons största och den lyckade satsningen på nätet gör att bolaget, som i år beräknas omsätta 500 miljoner kronor, skriver upp försäljningsprognosen med 25 procent för nästa år.

Instagram har fungerat bra

Marknadsföringen av shoppen har främst skett genom sociala medier, särskilt Instagram har fungerat bra, men flest kunder genereras via Google och sökordsoptimering. Parallellt har företaget byggt upp en egen omfattande kunddatabas.
– Nästa steg för oss är ett nytt CRM-system för styrning, organisering och administration av våra kunder. Då kan vi jobba mer med utskick inför födelsedagar, påminna om att nu har de inte varit inne på shoppen på länge, ge nya köpförslag och se vad kunden tittat på vid sitt senaste besök, säger Fredrik Appelqvist, ansvarig för Etons e-handel.
E-handelsframgångarna betyder också nya jobb, bland annat vid fabriken i västgötska Gånghester. Samtidigt jobbar nu fem personer på heltid med webben samt distribution och när Etons nya lagerlokal står klar i höst blir det nyanställningar. Framöver är det satsningar på nya marknader som gäller.
– Shoppen måste finnas på fler språk. Norska, nederländska och spanska står på tur, säger Fredrik Appelqvist.

Källa: Teko
Foto: Eton

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Joeabow
2014-06-12 17:01

Heja Eton! Grymt snygga och sköna skjortor som förtjänar framgången!

Jimmy Öström
2014-06-14 03:55

Absolut, men för dom pengarna ska skjortan även koka kaffe till mig anser jag........

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta