Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Sänkta priser på nya skönlitterära böcker skulle öka försäljningen kraftigt, tror Johan Kleberg, VD på Adlibris.

Den kräftgång som delar av bokbranschen idag brottas med skulle kunna avhjälpas om bokförlagen anpassade sig mer efter e-handeln. Det tror Johan Kleberg, som styr rodret på nätboksjätten Adlibris.

"Väldigt förlegat system"

Den modell som idag tillämpas i branschen, där inbundna böcker först ges ut till ett relativt högt pris för att efter ungefär sex månader följas upp av en pocketutgåva som säljs för en betydligt lägre summa, tycker han behöver ändras.

Annons
Annons

- Det är ett system som är väldigt förlegat och behöver anpassas till verkligheten i de nya försäljningskanalerna, säger han.

Vill se minskat prisgap

Istället föreslår han att prisgapet mellan pocket och inbundna böcker ska minskas, genom att de inbundna böckerna säljs billigare och pocketutgåvan blir dyrare.

Om man samtidigt väntar längre än ett halvår med att släppa pocketboken, så kommer många inte orka vänta länge på en bok som dessutom inte är så mycket billigare än den inbundna versionen, menar Johan Kleberg.

- Genom att sänka priset på de inbundna böckerna och höja det på pocket så tror jag att vi kan få en mycket större försäljning av nya böcker. Även om intäkterna för de inbundna böckerna minskar per styck, så kommer de totala intäkterna för förlagen och författarna att gå upp avsevärt, säger han.

Många inväntar pocketutgåvan

Johan Kleberg hoppas i allmänhet att branschen ska anpassas betydligt mer efter den moderna näthandeln. På nätet är det svårt att ens visa om en bok är inbunden eller pocketutgåva och när betydelsen av formatet minskar skulle prisskillnaden behöva göra detsamma, menar han.

Och att många inväntar pocketversionen är något som han sett tydliga bevis på i Adlibris nätbokhandel.

- Vi har ganska mycket data över hur våra kunder beter sig och det är ganska tydligt att väldigt många bokköpare väntar tills boken kommer i pocket. Så det handlar om att få läsarna att egentligen betala mycket mer än de idag betalar för en pocket.

Finns inte risken att vissa konsumenter slutar köpa böcker helt och hållet?

Annons
Annons

- Nej, jag tror inte folk kommer låta bli att handla böcker. Betalningsviljan för en bok är generellt nånstans mitt emellan det inbundna priset och pocket-priset. Det finns absolut en marknad för lågt pris, men såvida man inte ska ge bort boken vill de flesta köpa det mjukare formatet som också är lättare att ha med sig. Därför kan man också höja priset på pocketutgåvor.

Inget gehör från förlagen

Något gehör för sin idé har han ännu inte fått från förlagen, vilket han själv inte är särskilt förvånad över. Han beskriver branschen som “lite ålderdomlig”, vilket han dock menar inte enbart är negativt.

- Det som är bra med det är att det ska ta tid att skriva en bok, för det blir ofta bättre resultat då. Så produktionen ska vara lång för att ge högre kvalitet, men försäljningen ska vara snabb. Där behövs inget krångel, säger Johan Kleberg.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!