Adobe listar fem faktorer för framgångsrik E-handel

Adobe har identifierat fem faktorer som de mest framgångsrika e-handelssajterna använder sig av. En ny undersökning visar stora skillnader där de mest framgångsrika företagen har nära dubbelt så hög konverteringsgrad jämfört med mindre framgångsrika e-handelssajter.

Vad gör en e-handlare framgångsrik? Det har Adode försökt ta reda på i undersökningen, Digital Marketing Optimization, som bygger på data från 1 000 marknadsförare i Europa, mellanöstern, Afrika och USA.

Adobe har gjort analyser av företagens webbplatser och nosat upp vilka framgångsfaktorer som utmärker de översta 20 procenten av de bäst konverterande webbplatserna inom e-handeln. Och de mest framgångsrika webbplatserna sticker främst ut inom fem områden.

Annons
Annons

Bland annat är det viktigt att utföra omfattande tester och analyser. Adobes undersökning visar att företag som tillämpar test och optimering i sitt beslutsfattande ökar sin konvertering med cirka 100 procent. 70 procent av de främsta företagen använder test och analys i sitt arbete.

Anpassar och styr innehållet

Det gäller också att involvera organisationen. Genom att involvera andra avdelningar har företag lyckats utnyttja experter inom nischområden och på så vis ökat försäljningen. Ett annat kännetecknande för de mest framgångsrika företagen är att de är benägna att använda mer än 5 procent av sin marknadsföringsbudget för att testa och optimera.

Bland de främsta e-handelsföretagen anger också 43 procent att de anpassar sitt innehåll för olika målgrupper och besökare. Fyra av fem anger samtidigt att de använder data och automatisering för att styra innehållet på sidorna.

Inte oväntat spelar mobilen stor roll idag och då även som marknadsföringskanal. Av de mest framgångsrika företagen anger 83 procent att mobilen är en viktig kanal. Att jämföra med 67 procent av övriga företag.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!