Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

"Nordens största B2B-studie".

Svensk Digital Handel och e-handelsleverantören Litium har för tredje året i rad släppt en rapport som tar tempen på B2B-företagens ambitioner när det kommer till att sälja på nätet. B2B-branschen är känd för att ligga efter B2C-aktörerna när det gäller digitalisering och e-handel.

Årets rapport ska dock ge vissa ljusglimtar när det kommer till B2B-handeln på nätet.

Annons

- Det är tydligt hur svenska B2B-företag börjar inse värdet av att göra affärer på nätet. I årets studie kan vi se hur frågeställningen i svenska B2B-företag flyttats från ”Ska vi sälja våra produkter digitalt?” till ”Hur ska vi gå till väga för att sälja på nätet?” Det är också spännande att svenska B2B-företag börjar testa nya externa marknadsplatser som säljkanal. Inte överraskande är det Amazon man ser som det mest intressanta alternativet, säger Litiums vd Henrik Lund i en kommentar till rapporten.

Stora företag har mer digitala resurser

Enligt rapporten, som baseras på svar från 599 B2B-företag, så ska de större bolagen ha ett försprång när kommer till online-satsningar.

-61 procent av de företag som omsätter mer än 200 miljoner kronor erbjuder idag digital handel medan endast 24 procent av de minsta företagen, med en omsättning under 20 miljoner, gör det, konstaterar rapporten Svensk B2B-handel 2018.

Partihandlare och grossister (81%) samt distributörer och återförsäljare (74%) är samtidigt mycket bättre på digitalisering än till exempel tillverkande företag, där drygt hälften av bolagen säljer digitalt.

Brist på kompetens är ett stort problem

Varför kikar då B2B-företagen på e-handel? Den största anledningen sägs vara att man vill förenkla administrationen och effektivisera försäljningen. En annan viktig anledning ska vara att man vill öka servicegraden mot kunderna. Det är dock inte bara positiva saker som dyker upp när B2B-företagen funderar över att satsa på e-handel.

- Precis som tidigare år toppas listan över vilka utmaningar B2B-företagen ser av tre faktorer: invanda traditionella rutiner och arbetssätt, bristen på intern digital kompetens och utmaningar att översätta komplexiteten i B2B-försäljningen digitalt. För att kunna dra nytta av fördelarna med ökad digitalisering måste företagen börja sin transformation, även om det är med små steg. Den som låter interna motsättningar vara ett hinder för digital tillväxt kommer inte överleva i det långa loppet, säger Henrik Lundin.

Enligt Litium och Svensk Digital Handel är dock trenden tydlig och man konstaterar att "svenska B2B-företag tror på digitala affärer och fortsätter växla upp sina satsningar i digitala kanaler". Rapporten finns att läsa här. Ehandel.se håller även i ett event om B2B-handel nu på torsdag i Stockholm, för de som vill diskutera frågan ytterligare.

Annons
Annons