Från 0 till 50 000 i månaden på 4 månader: ”The sky is the limit”

Collar of Sweden räknar med att nå en halv miljon det första året.

Det var när David Åberg och Melina Jagne letade efter halsband till sin egen hund som det gick upp för dem att det saknades någonting på marknaden. Även om utbudet av halsband och koppel var enormt, så fanns det enligt duon inte mycket att handla hem om man var ute efter varierande färger och annorlunda mönster.

80 första halsbanden gick åt direkt

Efter att ha smygstartat försäljningen i ett annat bolag, togs steget med en egen e-handel fullt ut den 1 augusti i år. Då öppnade nätbutiken Collar of Sweden för beställningar. Sedan dess har flera kollektioner tagits fram och bolaget omsätter nu ungefär 50 000 kronor i månaden.

Annons

- Vi fick väldigt bra respons på våra första halsband som var speciellt framtagna till vinthundar, så våra första 80 halsband tog slut på kort tid och det började komma in förfrågningar på andra storlekar och modeller som kunde passa till andra raser, berättar David och Melina.

- Det var då vi bestämde oss för att ge idén en ärlig chans, så vi tog fram totalt fem olika modeller i cirka 15-20 färgvarianter.

Målet: 5 miljoner om fem år

Efter den inledande succén gick det snabbt att sprida varumärket till flera nya marknader. Hittills har Collar of Swedens produkter sålts i 32 länder, varav Australien, Österrike och Nederländerna är några exempel. Bolaget har också fått återförsäljare i länder som Polen och Ryssland. Sverige och Skandinavien utgör dock än så länge Collar of Swedens största marknader.

- Vårt mål är att omsätta 500 000 kronor under det första året. Omsättningen på sikt är svår att sia om men vår ambition är att i alla fall omsätta cirka fem miljoner inom fem år.

Hur ser ni på er potentiella marknad?

- Marknaden är enorm. Bara i Sverige finns det just nu 917 440 registrerade hundar och vårt mål är ju att sälja över hela världen. Vi har redan i dag många kunder från USA, Australien, England, Japan, UAE och Korea så "the sky is the limit".

Mittemellan billigt och dyrt

Enligt David Åberg och Melina Jagne har Collar of Sweden en fördel jämfört med andra företag som också vill sälja produkter till den stora skara hundägare som finns tillgänglig.

- Klart att det finns konkurrens inom vårt område men vi tycker att vi ligger i en så bra prisnivå att vi hamnar lite mittemellan. Antingen är det väldigt dyra halsband i tråkiga färger eller med en massa Swarowski-stenar på, eller så är det riktigt billiga halsband av dålig kvalité som alla större kedjor säljer som volymvaror.

Annons

Hur ser er plan ut för den närmsta framtiden?

- Planen är att fortsätta utveckla de produkter vi har i dag, hitta nya mönster och färger för vårens kollektion, samt att kolla på lite nya produkter som passar vår inriktning och att eventuellt ta in dem i sortimentet. Utöver halsbanden har vi i dag matchande koppel och namnbrickor.

Annons