De har kartlagt vad som blev årets julklapp på nätet

Har undersökt data från 5 000 köp.

Wilhelm Schenning, Carl Enbom, Jonas Friman och Rickard Bergeling grundade år 2016 tjänsten Woilà. Det är en automatiserad service som ska ge konsumenten pengarna tillbaka om en vara sänks i pris efter att hon eller han har genomfört ett köp på nätet. 

Tanken är att man som konsument ska få mellanskillnaden tillbaka utan att behöva ha någon kontakt med butiken i fråga.

Annons
Annons

Eftersom Woilà alltså sysslar med prisbevakning sitter bolaget även på en del intressanta e-handelsnyheter. Genom att titta på vilka varugrupper som var populärast inför julen, har företaget till exempel kunnat utse vad som blev årets julklapp om man bara räknar in e-handeln.

"Kan se vad som faktiskt är mest sålt"

Och det blev varken hemelektronik eller återvunna klädesplagg som fick e-handelskunderna på fall det här året. Istället ska det ha varit skönhetsprodukter i allmänhet - och parfym i synnerhet - som fick kunderna att klicka på köpknappen.

LÄS ÄVEN: Begagnatjättarna prisar Årets julklapp: "Har aldrig varit bättre"

- Vi ser tydligt att den mest populära kategorin inför jul är produkter är skönhet och hälsa, och att den allra största specifika varugruppen är parfym. Vanligtvis utses årets julklapp innan handeln ens nått sina största peakar inför jul. Men vi kan se vad som faktiskt är mest sålt på riktigt, säger Woilàs vd Wilhelm Schenning i ett pressmeddelande.

Woilàs undersökning bygger på anonymiserad data från omkring 5 000 köp från vad företaget beskriver som "de stora e-handlarna i Sverige".

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!