De ska göra mat på nätet lönsamt – tar lokal butik online

Nytt e-handelskoncept har lockat nära 200 investerare.

Alla som håller sig någorlunda uppdaterade om vad som händer i e-handelns värld, är förmodligen väl medvetna om att livsmedelsförsäljningen på nätet ökar kraftigt. Nya e-handelsaktörer och traditionella livsmedelskedjor slåss om att bli konsumenternas favoriter, och hittills verkar alla vara vinnare.

Billigare leverans och marknadsföring

Men livsmedelsbranschen online har en utmaning i att det inte alltid är så lätt att få lönsamheten på plats. Det problemet säger sig dock e-handelstjänsten Fodi - som grundats av bland andra entreprenörerna Patrik Sandberg, Niklas Prager och John Harmander - vara på väg att lösa.

Annons
Annons

Fodis koncept går ut på att flytta den lokala matbutiken online. Bolaget håller i dag endast till i Bromma, där 15 procent av alla hushåll nu ska vara medlemmar i bolagets tjänst. Sedan april i år ska omsättningen ha ökat med nära 50 procent varje månad.

- När alla kunderna finns på samma plats är det lättare att öka lönsamheten då dyra kostnader för leverans och marknadsföring elimineras, något många andra matleverantörer kämpar med, förklarar Fodi i ett pressmeddelande.

2 500 beställningar varje månad

Fodi vill gärna samarbeta med lokala producenter och ge personlig service, varav det sistnämnda bland annat innebär att varje kund får sina varor plockade och levererade av samma person. I dagsläget skickar bolaget ut omkring 2 500 beställningar i månaden.

- Fler svenskar ska nu kunna ta steget från den fysiska matbutiken till butiken online. Det ska vara enkelt och effektivt att beställa och få hem sina varor, utan att ge avkall på vare sig pris, sortiment, bra service eller personligt bemötande, sade Fodis vd Jonas Hammargren i samband med att Fodi lanserades.

Däremot finns det inga planer på att begränsa marknaden till Bromma och Danderyd, som bolaget nyligen expanderade till. Företagets affärsmodell ska vara skalbar och planen är att inom några år nå ut till uppemot 5-7 marknader.

Just nu genomför företaget en crowdfundingrunda, som är tänkt att samla in åtminstone ett par miljoner. I skrivande stund har 178 investerare valt att bidra med minst 500 kronor var.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!