Decathlon ska gå multikanal med ny E-handel

Den franska sportkedjan Decathlon kommer stänga sin fysiska butik i Bromma den sista mars. Detta var kedjans första butik i Sverige och nu skall man istället satsa på e-handel och ett nytt läge i Stockholm, Barkarby.

Decathlon går inte som tåget i vårt avlånga land. Sedan intåget 2011 visar man röda siffror. Första året med Bromma-butiken, 2011, gick företaget back 23 miljoner med en omsättning på 6 miljoner kronor. Andra året ökade omsättningen rejält till 50 miljoner men de gick ändå back med närmare 27 miljoner.

Företaget är idag inte utan e-handel. Decathlon var tidiga med att hoppa på Tictail-plattformen där de erbjöd ett begränsat urval av deras globala sortiment på 55 000 artiklar.

Annons
Annons

– Vi har ett stort påtryck från våra kunder som önskar att handla från oss online och därför har vi valt att använda Tictail som temporär lösning. Tictail är en fantastisk plattform som lämpar sig utmärkt för det behov vi har just nu, sade Decathlons e-handelschef Anna-Linnea Abrahamsson, för ett år sedan.

Decathlons Tictail-butik har sedan dess ynglat av sig och är idag två Tictail-butiker. En för "Små & Lätta" produkter och en för "Stora & Tunga". Innan man går in i nätbutikerna möts man även av en sida som förklarar den något krångliga köpprocessen.

Man kan dock shoppa direkt på deras "framsida" men då länkas man in i de olika Tictail-butikerna, och man måste meddela vid lagd order för att få bort den ena frakten, eftersom det kan bli två order.

Att Decathlon behöver en ny e-handelslösning är ganska tydligt.

Ny nätbutik på väg

Deras VD, Guido Monferrini, meddelar att de under mars kommer lansera en ny e-handel. Butiken i Bromma som nu kommer stängas ner sägs även vara för stor i deras satsning på att bli mer multikanal.

– Bromma-butiken har visat sig vara mindre tillgänglig för de lokala kunderna jämfört med den topp-position som Decathlon Barkarby kommer att ligga på. Platsen tillåter inte den fulla utvecklingspotential som ligger i vårt koncepts kriterier. Dessutom har ytan visat sig vara alldeles för stor för vår affärsmodell, som nu accelererar med e-handeln, mot att bli "omnichannel", meddelar Guido Monferrini.

Decathlon har storslagna planer för sin e-handel och om man får tro företaget själva ska nätbutiken bli den största sportwebbplatsen i Skandinavien.

Annons
Annons

 

Uppdatering:
Decathlon meddelar att deras nya e-handel som är helt integrerad, utan Tictail-butiker, är att vänta först andra halvåret 2014. Den temporära lösningen med Tictail kommer alltså att ligga kvar ett tag.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!