E-handeln tar 30 procent av handeln enligt Kinnevik

Kinnevik tror på en rejäl ökning av onlinepenetrationen inom de detaljhandelssegment som man är verksamma inom i dag. Från dagens nivåer kring 5-6 procent, till 25-30 procent inom 5-7 år.

I dag står näthandeln för drygt 5-6 procent av handeln i de segment där Kinnevik bedriver verksamhet i Nordamerika och Västeuropa. Men enligt Henrik Persson, chef för investmentbolagets nya investeringar, så kommer den andelen att öka rejält de kommande åren. Inom 5-7 år så tror han att andelen kan vara så hög som 25-30 procent.

– Det bygger på vad vi tror om den framtida utvecklingen baserat på var vi är idag, den tillväxt vi ser i marknaden och att den på flera håll accelererar, och att flera offline- spelare får det svårare och svårare, säger Henrik Persson.

Annons
Annons

Investeringar och tillväxt

Kinnevik som äger 25 procent i CDON Group har under de senaste åren gjort stora investeringar i e-handeln. Bland annat i Rocket Internet och man är i dag även modesajtens Zalandos största ägare. Och sin prognos på 25-30 procent bygger Henrik Persson på hur e-handel under de senaste åren tagit andelar av detaljhandeln.

I Nordamerika växte e-handelns andel av detaljhandeln till 6 procent från strax under 2 procent under perioden 2002-2012. I Västeuropa låg nivån på 4,6 procent under 2012, upp från strax under 1 procent 2002.

– De siffrorna gäller hela marknaden, inklusive till exempel mat och möbler som har låg penetration. I de sektorer Kinnevik är mest aktivt i, till exempel skor och kläder, är penetrationen redan idag mycket högre och för de sektorer med högst penetration som till exempel resor, böcker och elektronik är andelen redan över 30 procent i länder som USA, säger Henrik Persson.

Källa: Redeye

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!