E-handlare utnyttjar kundernas tillit till Amazon

Kunder är besvikna på Amazon och känner sig lurade efter att de betalat dyrt för Walmart-produkter på Amazons marknadsplats.

Allt mer av Amazons e-handel består av externa säljare som säljer produkter via nätjättens plattform. Tredjepartssäljare ska enligt de senaste siffrorna stå bakom 47 procent av produkterna hos Amazon.

I USA vet vi även att Google känner sig hotade av Amazon då sökningar efter produkter först och främst sker direkt hos e-handlaren. Samtidigt uppskattas vartannat hushåll i USA ha ett Amazon-medlemskap.

Annons
Annons

Amazon har ett järngrepp om den amerikanska e-handelsmarknaden och många litar blint på att det är där man hittar de bästa priserna. Något som nu får intressanta konsekvenser i takt med att marknadsplatsdelen av Amazon ökar.

Recode raporterar nämligen att Amazons kunder fått hem lådor ifrån ärkerivalen Walmart. Hur har det gått till?

Dropshipping från Walmart till Amazon

Säljare på Amazons marknadsplats har helt enkelt blivit medlemmar i Walmarts shoppingklubb och sedan lagt upp produkter med bra priser därifrån på Amazons marknadsplats. Säljaren har sedan skickat produkten direkt från Walmarts klubb till Amazon-kunden.

Konsekvensen blir att den "drabbade" kunden förstås börjar ifrågasätta om Amazon verkligen alltid är billigast, vilket förstås inte är fallet då säljaren med största sannolikhet tjänar pengar på att "dropshippa" varor från Walmart till Amazon-kunder.

Enligt Amazons regelverk ska det vara förbjudet att dropshippa via andra återförsäljare men det är förstås svårt att upprätthålla det på en sådan stor marknadsplats.

En kund som fått hem Walmarts produkter, fast beställda via Amazon, konstaterar krasst att nätjätten allt mer börjar likna Ebay.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!