Efter säljförbud expanderar Adidas sin egen E-handel

Adidas Group, återförsäljare och tillverkare av sportartiklar har på mindre än ett år öppnat ett dussin nya nätbutiker runt om i världen. Koncernen som från och med i år förbjudit vissa sajter att sälja deras artiklar verkar nu själva vilja ta en större del av kakan.

På mindre än ett år har Adidas Group lanserat mer än ett dussintal e-handelssajter i Ryssland, Europa, Kanada och Sydamerika.

Till sin hjälp har Adidas haft plattformsleverantören Demandware Inc. Med deras mjukvara har Adidas kunnat lansera flera olika webbplatser anpassade för en specifik marknad, utifrån en enda arkitektur.

Annons
Annons

– Vi behövde en e-handelsplattform och partner som kunde hjälpa oss att agera snabbt för att nå nya marknader och utan att kompromissa med kvalitet. I nära samarbete med Demandware kunde vi utföra en utbyggnad av den här storleken på bara ett år, säger Harm Ohlmeyer, e-handelschef för Adidas Group.

Ratar Amazon och eBay

Vi har tidigare berättat att Adidas Group under 2013 kommer att förbjuda all försäljning av Adidas och Reebook-produkter via eBay och Amazon i Europa. Anledningen är att säkerställa att produkterna säljs via auktoriserade partners, och troligtvis även för att minska försäljningen av piratkopior.

Det pratas en del om att varumärken och tillverkare själva kommer att satsa mer på att sälja till slutkund på egen hand. Ett hot mot många e-handlare, och kanske är det just det vi ser hända här.

Adidas säger att de planerar att fortsätta expansionen av sin internationella e-handel under de kommande åren, man vill dock inte avslöja vad som blir nästa steg. Förutom Adidas och Rebook, ingår även varumärkena TaylorMade, Rockport och Reebok-CCM Hockey i den Tysklandsbaserade Adidaskoncernen.

Källa: Internet Retailer

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!