Ehnbåge: Mindre kannibalism och mer positivism

"Jag föredrar att arbeta för bolag som jag kan relatera till".

I veckan har Susanne Ehnbåge som bekant påbörjat sin nya tjänst, som vd för Lindex. Förväntningarna är höga på att hon nu ska lyckas göra samma resa med klädkedjan som hon en gång gjorde med NetOnNet. 

Backade 5,3 procent i Q1

Bara under det första kvartalet i år backade Lindex med 5,3 procent och företaget kämpar med att få sina totalt 490 butiker, fördelade över 18 olika länder, att gå med vinst. Därmed finns en rejäl utmaning. 

Annons
Annons

Än så länge sägs Lindex i alla fall stå för hälften av omsättningen inom den finska ägarkoncernen Stockmann och Ehnbåge själv är nöjd med att ha antagit sig den nya uppgiften.

- Det var Lindex som lockade. Det är ett starkt varumärke och jag själv tillhör målgruppen. Jag föredrar att arbeta för bolag som jag kan relatera till, där jag kan förstå produkten eller tjänsten. Och så är jag från Göteborg, som Lindex förknippas med, säger hon till DN, som följde henne under en av de första dagarna på det nya jobbet.

"Svårare att motivera om allt är på topp"

Hon menar att de ekonomiska motgångar som kedjan just nu står inför inte nädvöndigtvis behöver vara dåliga på lång sikt.

- En situation där bolag har det tuffare ekonomiskt skapar möjligheter att få igenom förändring. Det är positivt. Det kan vara svårare att motivera varför vissa saker behöver ske om allt redan är på topp, säger hon till tidningen. 

Det hon framför allt tar med sig från NetOnNet och hemelektroniksektorn är ett annorlunda sätt att tänka på marknaden.

- Vikten av att ställa om bolaget från att prata kannibalism till att börja prata om hur vi ska öka vår tillväxt och lönsamhet med den nya handeln. Fokus ska vara på det positiva. Det gäller att engagera medarbetarna och göra det tydligt vad varje persons roll kommer att bli, säger hon.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!