Eleven.se når 124 miljoner – med förstärkt resultat

Har kommit ikapp efter förluståren 2013 och 2014.

En omsättning på 124 miljoner och ett resultat (EBITDA) på minus 6,7 miljoner kronor. Det är facit för e-handelsföretaget Eleven, som nyligen rapporterade in sina siffror för perioden 1 januari 2016 till 31 mars 2017.

"Har tagit hand om bolaget"

Även om det senaste verksamhetsåret alltså egentligen utgörs av 15 månader, är siffrorna avsevärt bättre än de 91,4 miljoner i omsättning som eleven.se omsatte under 2015, då samma resultatpost slutade på minus 14,4 miljoner. Och framför allt ser utvecklingen ljus ut om man jämför med 2013 och 2014 då elevens omsättning knappast växte alls, samtidigt som resultatsiffrorna blev allt sämre.

Annons
Annons

Siffrorna ovan gäller Eleven AB och är exklusive extern försäljning för Finland och Norge. Inte heller elevens butiker är inräknade, eftersom de ingår i det separata bolaget Eleven Stores AB.

- Vi har haft ett ganska stort projekt som framför allt har handlat om att effektivisera verksamheten och om att ta hand om bolaget. Det höll vi på med fram till sommaren och det är först ganska nyligen som vi istället har kunnat fokusera på att bygga varumärke för att nå tillväxt, säger vd:n Michael Gegerfeldt till Ehandel.se.

Michael Gegerfeldt berättar att mycket av det som eleven.se har arbetat med under de senaste åren är att rätta till sådant som hände just 2013 och 2014.

- Och nu har vi kommit ikapp, säger han.

"Vill förstås inte kosta"

I en intervju med Ehandel.se, som publicerades i maj i år, sade han också att han var helt säker på att det här verksamhetsåret, det vill säga 2017/2018, skulle innebära ett lönsamt resultat.

LÄS ÄVEN: Eleven går mot lönsamhet: "Skönt att stå på egna ben"

Är det fortfarande det beskedet som gäller?

- Ja. Sen har vi gjort en hel del investeringar för att utveckla varumärket, och det är inte så att vi måste tjäna jättemycket pengar. Men vi vill förstås inte kosta heller.

Annons
Annons

Nu har eleven.se alltså gått över till ett brutet räkenskapsår, och kommer framöver att ha ett verksamhetsår som pågår från den första april till den sista mars. Anledningen till skiftet är att företaget sedan en tid tillbaka utöver e-handeln har en handfull fysiska butiker.

Det blir enligt Michael Gegerfeldt smidigare att sköta inventeringen i dem om man har några månader på sig efter den hektiska försäljningsperioden som infaller under perioden oktober-december.

- Och det passade egentligen bättre för vår onlineverksamhet också. Det är skönt att ha ett kvartal extra om man till exempel behöver stärka marginalerna, och Q1 är en betydligt lugnare försäljningsperiod än Q4.

Går tillbaka till ett traditionellt tänk

Den närmsta tiden ska eleven.se göra fortsatta satsningar på att knyta ihop e-handeln med de fysiska butikerna, och Michael Gegerfeldt avslöjar att hela elevens varumärke ska få en förnyad - och “tydligare” - identitet, i början av nästa år.

- Vi vill utveckla vårt varumärke, men också förnya hela e-handeln med skönhet. Och något jag verkligen tror på är att det ska vara ett sömlöst flöde mellan online och offline, att kunden ska känna igen sig oavsett var hon eller han är, säger han.

Av siffrorna att döma ser ni ut att vara på väg åt rätt håll?

- Ja, det är ett fantastiskt arbete som har gjorts. Vi har lagt ner otroligt mycket energi för att säkra framtida tillväxt, och vi ville göra det här grundarbetet innan vi börjar växa aggressivt på tillväxtsidan. Vi har gått tillbaka till ett mer traditionellt tänk och till det som eleven.se var från början. Att inte behöva ta in investeringar hela tiden utan istället kunna växa lönsamt.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!