Entreprenör satsar miljoner för att utveckla E-handeln

I norra Sverige är Umeå och Sundsvall två starka e-handelsfästen. Nu får man konkurrens av Örnsköldsvik. Företagaren Magnus Bråth hoppas att han med nystartade Brath Accelerator kan hjälpa nya e-handelsföretag att växa genom att tillföra kontaktnät, marknadsföring, utbildningar och egna investeringar.

Vi har tidigare berättat om Kalmars stora e-handelssatsning och Borås planer på att utmana om titeln som Sveriges e-handelsstad nummer ett. Men även i norr finns starka e-handelsstäder. Umeå och Sundsvall är två av dessa, men nu får man konkurrens av Örnsköldsvik.

– Det finns stor potential för företagande i Örnsköldsvik. Företag som säljer på nätet och har någonstans mellan fem och tjugo anställda är en bristvara i Örnsköldsvik. Om vi inte har små företag som växer kommer vi heller inte få de stora, säger entreprenören Magnus Bråth som vill göra Örnsköldsvik till en framgångsrik stad inom e-handel.

Annons
Annons

För två år sedan startade Magnus sökmotoroptimeringsföretaget Brath och sedan dess har företaget vuxit till tolv anställda med en omsättning på drygt 10 miljoner kronor.

Nu har han startat ytterligare ett, Brath Accelerator, som ska hjälpa nystartade företag att växa genom att tillföra kontaktnät, marknadsföring och utbildningar inom företagande.

Investerar egna pengar

Brath Accelerator är en typ av verksamhet som oftast kanske drivs i kommunal eller statlig regi men den här gången är det alltså en privat aktör. Och han visar tydligt att han tror på det han gör.

Företaget kommer nämligen att investera drygt en miljon kronor per år i verksamheten för att hjälpa andra företag komma igång med e-handel.

– Det är ingen välgörenhet. Jag räknar med att det är en lönsam investering annars skulle jag inte göra det. Med rätt förutsättningar så kan andra göra samma resa som vi gjort, säger Magnus Bråth.

Källa: Allehanda
På bild: Magnus Bråth

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!