Fabs grundare tror på en tredje våg för E-handeln

E-handeln är på väg in i en ny fas. Pris och ett gigantiskt utbud får snart stå tillbaka för en e-handel där känslomässiga aspekter tar en allt större plats. I alla fall om man ska tro Jason Goldberg, grundare och vd för flash-sale sidan Fab.com som nu har mer än 11 miljoner medlemmar i 26 länder.

Den amerikanska sajten Fab.com lanserades i juni 2011 och har som mål att sätta en mer kreativ touch på e-handeln med fokus på unika produkter. Under 2012 tog man klivet in i Europa och man har lyckats väl även här. Dess grundare och vd Jason Goldberg tror nu att e-handeln är på väg in i en ny fas.

På sin egen hemsida betashop.com skriver han hur den första vågen av e-handel, som dominerats av Amazon, handlade om att få ut artiklar och produkter på nätet. Eller som han vill kalla det, Commodity Commerce.

Annons
Annons

De grundläggande principerna med Commodity Commerce var, och är enligt Jason Goldberg urval, pris och hastighet. Den största produktkatalogen till de bästa priserna och som levereras så snabbt som möjligt.

– Det är bekväm shopping för de produkter som du redan vet att du behöver. Perfekt när konsumenten redan vet vad de letar efter och där det som betyder mest är pris och bekvämlighet, skriver jason Goldberg och tänker närmast på produkter som böcker, musik, elektronik, skor och leksaker där Amazon haft en lyckad vinnaren-tar-allt-strategi.

Produkterna ska betyda något

Efter det kom den andra vågen som enligt Goldberg är en kamp mellan bland annat Apple, Amazon, Netflix och Google. Digitaliseringen av media som böcker, musik, filmer, TV och Video. Eller som han vill kalla det, Digital Commerce.

Och nu är det dags för den tredje vågen av e-handel, Emotional Commerce. En e-handel där inköpen är mer genomtänkta och där känslomässiga aspekter spelar in. Kategorier som han vill passa in här är bland annat möbler, heminredning, hemtextil, mode, konst och smycken.

Kategorier där människor vill att produkterna ska betyda något särskilt. Och han tror att det finns tre bestämda principer som är viktiga när det gäller Emotional Commerce. Först och främst ska det vara spännande produkter. För att lyckas med den här typen av e-handel måste man ha bra produkter.

– Saker som folk blir glada av. Saker som är unika. Saker som är färska. Saker som inte kan hittas någon annanstans. Emotionell handel handlar om att skapa ett wow, skriver Goldberg.

Varumärken ska inspirera

Men det handlar också om att skapa en fantastisk shoppingupplevelse. Medan Commodity Commerce handlar om att skapa en smidig köpupplevelse, one-click shopping, så handlar Emotional Commerce om att gå vilse i ögonblicket.

– Emotional Commerce handlar om att ta de bästa upplevelserna från shopping offline och göra dem ännu mer fantastiska online. Att lockas in via skyltfönstret, glädjen av jakten och av att hitta något fantastiskt. Samt att ha roligt medan man shoppar, det ska inte bara vara bekvämt utan även ett rent nöje, skriver Jason Goldberg.

Annons
Annons

Ska man vinna i Emotional Commerce är det också viktigt att bygga upp ett eftertraktad varumärke. När folk köper en produkt vill de veta att det finns ett ansvarsfullt och respekterat varumärke bakom det. De vill också att varumärket ska inspirera säger Goldberg.

– Konsumenterna vill bli exalterade av varumärken. Folk vill förknippas med varumärken som är intelligenta, moderna, färgglada, edgy, och visionära. Varumärken måste vara noga med att ha ett konsekvent perspektiv och hedra och vårda förtroendet mellan sig och sina kunder.

Källa: betashop

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!