Fotografiska lanserar e-handel för svensk fotokonst

Med F-edition vill Fotografiska göra fotokonsten mer lättillgänglig.

Fotografiska har sedan invigningen den 20 maj 2010 visat legender som Annie Leibovitz, David LaChapelle och Nick Brandt, men även nya namn som Nick Brandt, Magnus Wennman och Inez & Vinoodh.

Idag är Fotografiska en av Stockholms mest omtyckta sevärdheter och lockar årligen över 500 000 besökare. Utställningar är grunden i verksamheten men nu är det dags att ta klivet in i e-handelns värld.

Annons

– Fotografiskas vision är ”Inspiring a more concious world”, att vi vill bidra och inspirera till en mer medveten värld. Genom att erbjuda direktkontakt med denna konstform via näthandel av högkvalitativa fotografier, blir detta ett viktigt steg i den riktning som vi drivit sedan starten, säger Jan Boman, medgrundare av Fotografiska.

Fokus på svenska fotografer

Den nya satsningen går under namnet F-edition och omfattar till en början främst fotokonst av svenska fotografer som kommer att finnas till försäljning i tre olika typer av editioner: Open edition, Limited edition (50 ex.) och Exclusive edition (max 25 ex).

– Med F-edition kan vi sprida vår lov till denna teknik som levererar episk konst, samtidigt som det är ett tillgängligt verktyg för utövande av det urgamla behovet av att dokumentera och gestalta sin samtid, säger Jan Broman.

Annons