Fyndianer i blodig kamp om biljetter till Emeet

Merförsäljningskanalen Fyndiq är en av våra Partners till e-handelskonferensen Emeet. En konferens som tar plats i nästa vecka i Stockholm. Nu ska vi ta reda på vad Fyndiq kommer bjuda på under evenemanget och varför de stöttar Emeet. Fredrik Norberg som är medgrundare och marknadschef på Fyndiq berättar bland annat vilken nätbutik han helst hade haft med sig till en öde ö.

Varför är ni med på detta års Emeet som Partner och deltagande företag?

Det är ett perfekt event när man vill komma nära handlarna. På Emeet blir det ännu mer personligt vilket är roligt.

Annons
Annons

Vad gör ni som företag för att driva e-handeln framåt mer än att stötta Emeet?

Det viktigaste som finns inom e-handeln: generera försäljning åt våra handlare!

Under Emeet kommer e-handlare diskutera olika heta ämnen i branschen. Ni som Partner kan förstås också lyfta ett ämne som ni vill diskutera. Vad har ni planerat för gridden?

Vi tänkte dels lyfta fram några av våra handlare som får berätta om deras Fyndiq-resa och hur de jobbar med oss som en kompletterande försäljningskanal. Sedan tänkte jag själv ta någon mindre session men har inte riktigt landat i vad det ska handla om. Kanske "Topp 3 sämsta marknadsföringskampanjerna" eller "Vilka e-handelsevent ska man gå på under året? " oavsett vilken ser jag fram emot en diskussion med mycket erfarenhetsutbyte som alltid på emeet.

Vilken är nästa tjänst eller funktion som ni kommer erbjuda e-handlarna och som ni hoppas kunna ta oss alla in i framtiden?

Vi jobbar stenhårt just nu med att automatisera vår kundtjänst och vi har redan lanserat en del funktionalitet i detta mot konsument. Nu är vi mitt i utvecklingen för handlarna som ska göra att tiden som ska behöva läggas på kundtjänst ska minimeras drastiskt. Sedan har vi en hel del stora kopplingar som väntar runt hörnet. Redan nu ser vi att många webbshopsplattformar som har en koppling mot oss har en konkurrensfördel mot sina konkurrenter, vilket är roligt.

Vad finner ni mest intressant inom svensk och internationell e-handel just nu?

Globalt sett är det stora intressanta trender som sker med USA vs Kina genom Amazon och Alibaba och sedan Japan som verkar rusta rejält i USA via uppköp genom Rakuten. Sedan tror jag att alla börsnoteringar är viktigare för oss e-handlare i Sverige än man kan tro. Går Alibaba och Zalando bra på börsen kommer e-handeln som bransch dra till sig mer investerarintresse på global nivå, vilket kommer att påverka hela vägen ner till svenska riskkapitalbolag och affärsänglar. Där är det viktigt att främst Zalando visar att de kan växla över till lönsamhet nu efter att de köpt sig in på marknaden så aggressivt som de har gjort.

Annons
Annons

Som Partner till Emeet har ni fått några värdefulla biljetter till detta evenemang. Vilka kommer få dessa biljetter och är det någon vi ska hålla utkik efter?

Vi får ju 5 ynka biljetter och vi är 65 pers på kontoret så det kommer nog att avgöras via någon armbrytartävling eller motsvarande. Alla här är grymt sugna på att träffa våra handlare, så det kan nog bli blodigt.


Fyndianier (anställda hos Fyndiq) avnjuter en trevlig frukost på kontoret
(Från jobb.fyndiq.se)

Om ni blir strandade på en öde ö och och får ta med er en nätbutik (att beställa saker ifrån), vilken skulle det vara?

Jag antar att jag inte får svara Fyndiq, vilket ju hade täckt allt man kan tänkas behöva för att överleva på ön och även se bra ut när man gör det. Från någon annan känns det som att jag skulle ta med mig Sleepo.se, då det vore grymt att sova i en fet dubbelsäng med satinlakan mitt på stranden.

Vi tackar Fredrik Norberg för hans tid och vill ni följa honom kan ni göra det här på Twitter. Vi ser fram emot Fredriks och Fyndiqs sessioner under nästa veckas Emeet och har du ett eget förslag på en session kan du skicka in den här, det vill säga om du lyckats få tag på en biljett.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!