Gick från B2B till B2C – ”Kul att vara kontroversiell”

E-handeln som lutar sig mot forskning.

För 12 år sedan tog Magnus Lidström över en avknoppning av ett 25 år gammalt företag, Globograf, i Höganäs.Globograf hade rötter i bland annat bokförlagsvärlden men hanterade samtidigt flera kalenderprojekt. Men avknoppningen som Magnus tog över riktade sig mot ehandelslogistik och fullservice mot B2B.

Under åren som gått har Magnus startat ett antal egna ehandelsprojekt, och ett av dem startades för ungefär ett halvår sedan. Det nya projektet, Skrivi.se, blev det första som inkluderade även B2C.

Annons
Annons

– Alla säger att företagskunder också är människor, som triggas av social marknadsföring. Men, företagskommunikationen är ju mer "old fashion" om man ska vara lite cynisk. E-mail, reklamutskick och kataloger - hela den biten fungerar jättebra där, säger Magnus Lidström till Ehandel.se.

Vi fick chansen till att prata med Magnus Lidström under Emeet i Helsingborg för några veckor sedan. Han berättade att syftet med Skrivi.se inte bara handlar om att sälja kalendrar och anteckningsböcker, utan att uppmana fler till att gå tillbaka till att skriva för hand. 

– Backa tillbaka bandet och gör som vi gjorde förr. Du förbättrar minnet och du kan vara en mer seriös aktör mot dina kunder. Exemplevis; det sitter två personer på ett möte och den ena kan detaljer bättre än den andra. Personen med detaljerna i minnet kommer att få bättre förtroende från kunden. Det är just det vi bygger vårt varumärke runt - att hjälpa personer att prestera bättre, säger Magnus. 

"Forskning visar att personer som skriver för hand presterar bättre" - Den meningen har fått Magnus att gå igång. På sin sajt har han en filk, precis bredvid köpflikarna till produkterna, som heter "Öka din prestation". Prestationsbiten är, för Magnus, lika viktig som försäljningen av hans produker. Under den filken informerar han om varför det är viktigt att skriva för hand och länkar till forskningsrapporten. 

– Nutida forskningsresultat, från framstående forskare i USA och Sverige, visar tydligt på att vi använder tekniska verktyg och IT på ett sätt som inte alltid är till fördel för vårt minne och prestation. Men det skrivna ordet ökar ditt minne och din prestation, skriver företaget på sin sajt. 

Och i intervjun med Ehandel.se säger Magnus: 

– Det är häftigt för att det går emot strömmen, men det är inte så att jag är emot teknik. Jag älskar teknik och är ingenjör i grunden. Men teknik ska användas på rätt ställe - och inte överallt. 

I vår intervju berättar han även hur man får tänka om när man vänder sig från B2B-kunder till B2C, och vilka utmaningar som följer i samband med det. Han pratar även både om fördelarna med att designa egna produkter och utmaningen i att röra sig i ett segment med många konkurrenter. Magnus säger också att "Förutfattade meningar är livsfarligt" - men vad han egentligen syftar på kan ni höra om i intervjun nedan:  

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!