Google vill läsa kundernas mail till e-handlare

Sökjätten hoppas kunna automatisera kundtjänsten via nya AI-tjänster.

Google sägs ligga efter på "molnmarknaden" där aktörer som exempelvis Amazon och Microsoft ska dominera inom olika områden. Nu har Google kommit på ett nytt knep för att locka kunder till sina molnprodukter.

Sökjätten ska börja sälja artificiell intelligens på tapp. Google kommer nu ebjuda flera av sina AI-tjänster via molnet, det vill säga att man kan använda dem utefter behov.

Annons
Annons

Stor e-handlare redan kund

De nya tjänsterna ska bland annat kunna konvertera tal till text men även analysera semantiken och intentionen i skriven text.

Intressant för oss är att e-handelsföretaget Ocado i Storbritannien redan sägs vara en kund till Googles AI-tjänster enligt Bloomberg. Ocado kan liknas vid MatHem i Sverige.

Googles AI-moln övervakar samtalen

Vad kan man då använda Googles nya tjänster till? Enligt Rob Craft, produktchef för Googles molnplattform, kan man bland mycket annat prioritera bland sina kundtjänstfrågor, något som Ocado redan sägs göra.

- Vi kan automatiskt prioriterar de mest uppretade kunderna genom att observation språket i e-post och telefonsamtal och identifiera känslor som ilska, frustration och irritation.

Det hela ska kosta några få cent per användning meddelar Google. Företaget räknar med att folk kommer använda en blandning av de nya AI-tjänsterna som Google nu erbjuder on demand.

Målet ska vara att automatisera flera delar av kommunikationen med exempelvis kunder. Rob Craft tror också att tjänsterna i framtiden kan bli kraftfulla verktyg för att motverka bedrägerier.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!