Julklapp från Instagram – tre nya e-handelsfunktioner

Bland annat e-handel i videor.

Det sociala nätverket Instagram meddelade igår att de lanserar flera nya funktioner för e-handlare. Instagram har sedan en tid tillbaka omfamnat e-handeln och låtit nätbutiker sälja direkt i sina Instagram-bilder. Nu får kunderna flera nya verktyg för att göra shoppingen på Instagram enklare.

Önskelista på Instagram

För det första så ska kunderna kunna fönstershoppa olika produkter och sedan samla dem i en inköpslista, genom att använda bokmärkesfunktionen. En lista de senare kan återkomma till och genomföra sina köp.

Annons
Annons

- Precis som med befintliga samlingar, så kan du komma åt din inköpslista från din profil. Det är ett enkelt sätt att hålla din önskelista uppdaterad och lagra kreativa presentidéer inför helgdagarna, förklarar Instagram i ett blogginlägg.

E-handlare på Instagram ska nu även få en ny flik, i deras profil, som samlar alla de inlägg som innehåller köpbara produkter. Detta så att kunderna kan sortera bort andra typer av inlägg och endast se vad de faktiskt kan köpa. Instagram jobbar uppenbarligen med att förvandla det sociala nätverket till en kanal som det också går att e-handla i.

E-handla i videoinlägg

Den sista julklappen som Instagram bjuder på är e-handel i videoinlägg. Videor som läggs upp på Instagram, och innehåller produkter, ska nu också prydas med en e-handelsikon (en shoppingbag). Kunderna kan trycka på ikonen för att få en lista på produkterna och deras priser under videon.

- Oavsett om du handlar till dig själv eller handlar till dina nära och kära, så ger dessa uppdateringar nya sätt att upptäcka och interagera med de varumärken och produkter som inspirerar dig.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!