Julrusch i PostNords butik: ”Brukar inte ha åtta i kö”

Ehandel.se har gjort ett julbesök i PostNords pilotbutik på Södermalm i Stockholm.

För en dryg månad sedan bjöd PostNord in till öppningen av sin första butik - som skulle föra konsumenterna, e-handeln och fraktbolaget själv närmare varandra. I butiken, som ligger på Södermalm i Stockholm, kan kunderna bland annat e-handla från skärmar och prova e-handlade kläder. Men den fungerar också som ett postombud där kunderna bland annat kan skicka försändelser och hämta upp paket.

"En del tittar in utan ärende"

Och det är framför allt ombudsdelen som har fångat kundernas intresse. När Ehandel.se besöker butiken för att kolla läget inför julen visar det sig att de allra flesta kommer dit för att hämta ut paket.

Annons

- Det är mycket att man hämtar sådant man har beställt på nätet, kläder och julklappar och så, säger Tone Järnek, som jobbar extra i butiken.

De flesta av kunderna vill använda butiken som ombud

Vilka är det som kommer hit, är det framför allt personer som bor på Södermalm?

- Ja, men det är även folk som kommer lite längre ifrån. Men det är väl många som rör sig runt Södermalm och då tar man vägarna förbi. En del kommer bara in och tittar utan att ha något ärende.

PostNords butik har öppet måndag till lördag. Sedan början av december har företaget märkt av en ökad tillströmning av kunder.

- Ja, det är extra mycket nu. Jag brukar inte jobba så många eftermiddagar annars och det är ju för att det är mycket mer folk nu. Det brukar inte vara åtta i kö, men nu är det det, säger Tone Järnek.

Men vad hände med e-handlandet och provrummet, är det ingen som är intresserad av det?

- Jag har inte sett att så många står och handlar vid skärmarna, men jag är osäker på om alla vet om hur det går till. Men vi har haft Refunder på plats i butiken och då var många intresserade.

Annons

E-handelsstationerna är ännu ingen succé

Tar tid att ta till sig provrum

Tone Järnek tycker att skillnaden i känsla är stor jämfört med hur ett “vanligt” PostNord-ombud ser ut. Hon får medhåll av Lena Ekelund Pledger som är ansvarig för butikskoncept hos PostNord. Hon är nöjd med hur den har tagits emot hittills.

- Mottagandet från privatpersoner har varit väldigt positivt. Det är trevligt att hämta sina paket här och det fungerar trots att det är mycket folk, säger hon.

Lena Ekelund Pledger tror att det kommer att ta tid för PostNords kunder att ta till sig idéer som provrummet, och understryker att det fortfarande handlar om ett pilottest. Det är till exempel inte omöjligt att e-handelsstationerna får lämna utrymme för marknadsföring från lokala aktörer framöver. Hon hoppas också att lokalen i större utsträckning ska användas som en plats där till exempel e-handelsföretag kan möta kunderna och berätta om nya satsningar.

Lena Ekelund Pladger är ansvarig för butikskoncept hos PostNord 

Kan testas i andra städer och länder 

Till skillnad från hos PostNords ombud, där PostNord inte har så stor möjlighet att påverka saker som butikens utseende och öppettider, kan fraktleverantören i sin affär passa på att marknadsföra sina egna produkter, som olika typer av lådor och kuvert.

Är det här en form av tillbakagång till de postombud som fanns innan ombuden hamnade hos andra aktörer?

- Kanske att det har rollen av den delen också, men det handlar ju framför allt om att skapa en trevlig upplevelse för kunden, från att man beställer på nätet till att man hämtar ut sitt paket. Det är viktigt, att skapa en trevlig atmosfär. Och vi utvärderar ju vad våra kunder vill ha.

PostNord använder bland annat sin butik till att marknadsföra sina produkter

Hur framtiden för PostNords butik ser ut kommer att avgöras när projektet utvärderas lite längre fram. Lena Ekelund Pledger hoppas dock att projektet får en fortsättning.

- Det är som sagt en pilot och testerna får utvärdera om konceptet ska utvecklas vidare och testas i andra städer i Sverige eller länder där vi är verksamma. Vi ser även möjligheter att ta valda delar av shopen och lyfta in i andra kundmötesplatser hos PostNord. Men ingenting är klart än, utvärdering pågår och det är jättespännande att möta kunderna och se vad de tycker.

PostNord kan komma att öppna fler butiker längre fram

Annons