Läskedrycksjätten vill köpa in sig i Spotify

Coca-Cola vill köpa in sig i den svenska musiktjänsten Spotify. Inga avtal ska vara klara men enligt brittiska medier ska företagen just nu ligga i förhandlingar.

Spotify jobbar för tillfället på att få in nytt kapital. Ett av företagen som är intresserade av att köpa in sig i musiktjänsten är Coca-Cola som enligt uppgifter ska vara beredda att gå in med en investering på 10 miljoner dollar, motsvarande cirka 67 miljoner kronor.

Spotify är just nu ute på jakt efter nya investerare. Emissionsrundan väntas värdera bolaget till omkring 4 miljarder dollar, motsvarande 27 miljarder kronor. Något som i så fall skulle ge Coca-Cola få en ganska blygsam andel i bolaget.

Annons
Annons

Tätare samarbete

Tidigare i våras ingick de båda företagen ett samarbete som skulle ge både Coca-Cola och Spotify ett lyft. Coca-Cola skulle få använda musiktjänsten i sin marknadsföring på nätet och Spotify fick tillgång till läskedryckjättens marknadsföringsapparat.

– Detta är en riktigt spännande dag för oss. Vi samarbetar nu med ett av de mest kända varumärkena i världen. Det är inte vilket partnerskap som helst för oss, jag kan inte komma på något varumärke som har samma utbredning och närvaro så jag är glad att vi kan expandera tillsammans, sa Spotifys grundare Daniel Ek när samarbetet inleddes i april.

Inget avtal ska vara påskrivet men samtal pågår och ska enligt rykten vara klara inom de närmaste veckorna. Om Coca-Cola köper in sig i Spotify så lär deras samarbete bli ännu tätare.

Källa: Yahoo News

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!