Mindsy vill bli E-lärandets svar på Netflix

E-marknadsplatser som säljer kompetens via video blir allt fler, och även sätten som konsumenten kan nyttja dem. Mindsy är en ny aktör som inte tycker man ska begränsa e-lärandet. Varken när det gäller utbud eller plånbokens storlek.

I augusti lanserade Google sina nya e-marknadsplats, Google Helpouts. En sajt där proffs kan dela med sig av sin visdom till kunskapstörstande via nätet. Men man är inte de enda som satsar på den här typen av e-handel. Udemy och Skillshare är andra sajter som på ett liknande sätt säljer enstaka videokurser.

En aktör som valt ett lite annat tillvägagångssätt är brittiska Mindsy som lanserades för en dryg månad sedan. Modellen man har valt påminner om Netflix och andra streamingtjänster, och för 29 dollar per månad kan den som vill ta del av allt innehåll som finns på sajten.

Annons
Annons

– Vi försöker bygga en plattform för e-lärande inom alla typer av ämnen. Istället för att skapa vårt eget innehållet samarbetar vi med befintliga instruktörer och experter som redan har skapat material av hög kvalitet, säger Mindsys medgrundare och vd, Christian Owens.

Har nischade konkurrenter

Mindsy ska redan ha över 5000 videolektioner på sajten med allt från programmering och eget företagande till pianolektioner och pilates. Och när man väl betalat sin månadsavgift finns det ingen begränsning för hur många filmer man får konsumera.

– Vi ser oss som en Netflix-liknande tjänst för e-lärande. Innehållet som är tillgängligt på Mindsy går att köpa styckvis på annat håll och då ligger ofta styckpriset runt 49 dollar. Med vårt månadsabonnemang kan användarna ta del av allt till ett lägre pris, säger Christian Owens.

Mindsy är dock inte den första sajten som använder sig av en prenumerationsmodell. Bland konkurrenterna finns Lynda.com som främst fokuserar på design och tekniska kurser, samt Treehouse för kodning och webbdesign.

Skillnaden enligt Owens är att de två satsat på nischade ämnen, medan Mindsy försöker täcka ett mycket bredare spektrum av kurser.

– Vi känner att det begränsar en persons förmåga att lära om man väljer att begränsa sitt innehåll till en viss bredd. Då handlar det till slut om hur mycket de har råd till att lära, Christian Owens.

 

Annons
Annons

Källa: TechCrunch

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!