Modekedja i varumärkesbråk med känd Youtuber

"Sluta profitera på min logga. Tack".

Den amerikanska Youtubern Marques Brownlee, som också går under namnet MKBHD, har gjort sig känd för sina teknikfokuserade videor i vilka han bland annat testar nya produkter. I skrivande stund är han uppe i nära 6,5 miljoner prenumeranter och över tusen upplagda videor.

Marques Brownlee har dock även annat för sig, som till exempel att designa tryck till tröjor, som han sedan säljer i den egna e-handeln Cottonbureau.com. Nu har han hamnat i en varumärkeskonflikt med modekedjan Jack & Jones, som han menar har gjort intrång på en av hans logotyper.

Annons
Annons

"Helt klart stulet"

Marques Brownlee har kontaktat Jack & Jones om ärendet i ett inlägg på Twitter, där han även bifogar en bild på kedjans modell.

- Den här modellen ser ut att vara superglad över att ha på sig ett verk som helt klart är stulet, skriver han.

Har gillats 16 000 gånger

Han ger dessutom företaget en chans att dra tillbaka sitt plagg, innan han enligt egen uppgift ska "involvera advokater".

- Men misstag händer! Och att då är det bra att rätta till dem. Var snäll och ta ner bilden och sluta profitera på min logga. Tack.

Inlägget på Twitter har hittills retweetats över 2 500 gånger, och fått över 16 000 gilla-markeringar. Bland dem som har kommenterat inlägget finns både personer som tycker att Brownlee ska stämma Jack & Jones och personer som menar att modekedjan har använt loggan i flera års tid, och alltså inte har gjort något fel. Youtubern menar dock att hans märke har varit varumärkesskyddat i över ett år.

"Kommer att titta på det"

Jack & Jones har också svarat på inlägget.

- Tack för att du uppmärksammade oss på detta. Vi kommer att titta på det och återkomma till dig så snart som möjligt, skriver företaget.

Diskussionen angående det inträffade ska också röra ordet "core" som båda tröjförsäljarna har använt sig av i sina tryck. Ehandel.se kontaktade Bestseller, som äger Jack & Jones, för mer information. 

Annons
Annons

- Vi håller just nu på att undersöka ärendet om det här verket och vi har tagit direktkontakt med den aktuella designern. Angående användningen av ordet "core" så har det varit en del av Jack & Jones varumärkesidentitet i flera år, och "Core by Jack & Jones" är ett registrerat varumärke som tillhör vårt företag, skriver Michael Huguenin på Bestsellers kommunikationsavdelning, i ett mejl till redaktionen.  

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!