När förvandlas besökaren till en betalande kund?

E-handlare kan mäta och utvärdera allt från trafik och konverteringsgrad till snittordervärde för att förbättra sitt resultat. Men enligt Sumall, ett informations- och analysföretag bör e-handlare ägna mer uppmärksamhet åt ytterligare en indikator: det monetära värdet av en minut spenderat i butiken.

Dane Atkinson, vd för Sumall, säger att många e-handlare tenderar att fokusera för mycket på tesen ”mer trafik lika med mer pengar”. Men genom att titta på intäkterna per minut och intäkterna per besök, kan e-handlare bättre se vilka kunder de ska fokusera mer på.

– Det finns en ”sweet spot” för när du får någon att göra en transaktion. Det varierar beroende vilken typ av produkter du säljer, men om du kan ta reda på var ditt företags och dina produkters ”sweet spot” finns, så kan du ha stor nytta av det, säger Atkinson.

Annons
Annons

Med hjälp av data från mer än 10 000 nätbutiker och transaktioner för mer än 1 miljard dollar, säger Sumall att för de flesta företag, är en sådan ”sweet spot” cirka 3 minuter och 20 sekunder. Han säger också att om en kund spenderar mer än 14 minuter i butiken så är det sannolikt att de bara är ute efter att fönstershoppa.

Intäkter per besök ökar

Av alla de nätbutiker Sumall undersökt är medianvärdet för en minut spenderat i en nätbutik värt 43 cent och medianvärdet för ett besök är värt 1,30 dollar. Man såg också att mellan 2008 och 2012 har mediantiden i nätbutikerna minskat från 3 minuter och 16 sekunder till 2 minuter och 49 sekunder. Men intäkterna per besök har ökat 24 procent sedan förra året.

Värdet per minut beror såklart på vilken typ av produkt man säljer och det är givetvis möjligt att en kund först spenderar en lång tid i butiken för att bestämma vad som är intressant, och sedan återkommer vid ett senare tillfälle för att handla. Konsumenterna kan också använda sin smartphone för samma ändamål och sedan slutföra köpet från sin dator.

Enligt Sumall kan i alla fall e-handlare som är medvetna om värdet per minut bättre skräddarsy köpupplevelsen för att få ut det mesta av varje besök.

 

Källa: Gigaom

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!