Ny tjänst fixar E-handel via sms och Twitter

BuyReply är en ny tjänst som ska göra det enklare att e-handla offline via medier som TV, print och tidningar. Det hela sker via mail, sms eller Twitter och gör att kunden inte behöver besöka en nätbutik eller ladda ner och installera en mobil applikation till sin telefon eller surfplatta.

Bakom den nya plattformen med samma namn ligger det australiensiska företaget BuyReply. Tanken är att en användare av BuyReply enkelt ska kunna skicka en kort kod som de ser på TV, i en tidningsannons, på en skylt eller någon annanstans där det kan locka till köp. Användaren får sen ett SMS med en länk för att bekräfta köpet.

– I den moderna världen med snabba nätköp är BuyReply en av de mest spännande innovationerna för den mobila konsumenten. Du kan köpa det du ser direkt och slipper besväret med nerladdningar, QR-koder och att söka på nätet, säger BuyReplys styrelsemedlem, Bonnie Boezeman AO som tidigare även varit styrelseordförande för Paypal i Australien.

Annons
Annons

I en TV-reklam för hörlurar skulle en annonsör exempelvis kunna lägga till en kod eller text där de uppmanar tittarna att skriva ett sms med texten ”hörlurar” och skicka till ett särskilt nummer. Men som nämnt innan kan annonsören även välja att använda sig av mail eller Twitter.

Backas upp av PayPal-grundare

När kunden använder BuyReply för första gången måste de skapa en virtuell plånbok, liknande Visa's V.me och MasterCards's PayPass Wallet. Det skickas också ut en säkerhetskod för att verifiera mobilnumret kunden angett.

BuyReply sköter sen hela transaktionen och kunden behöver bara lämna sina uppgifter första gången som de använder tjänsten. Något som ska ge känslan av en så kallad ”one-click”-köpupplevelse och BuyReplys grundare och vd Brad Lindenberg, säger att han inspirerats av Amazons och iTunes ”one-click checkout”.

Den nya plattformen har röjt stort intresse i Australien och har nu lockat till sig ett antal intressanta investerare. Bland annat Valar Ventures som backas upp av förre PayPal grundaren Peter Thiel. Totalt rör det sig om en miljon dollar och pengarna kommer att användas för att etablera en närvaro i USA.

– Vi kommer att hålla vår tekniska bas i Australien men har inte råd att ignorera de möjligheter som finns på den amerikanska marknaden, säger Brad Lindenberg.

 

Annons
Annons

Källa: TechCrunch

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!