Nytt gratisverktyg ger dig alla sajter som inte länkar till dig

Va?

Vi ska erkänna att vi vid första anblick var lite förvirrade över SEO-experten Christian Rudolfs nya verktyg för e-handlare. Länkscouten, som verktyget heter, ger dig nämligen alla sajter som inte länkar till din sida, men som snackar om ditt varumärke. Det senare är förstås det viktiga eftersom det ger dig en lista över sajter som kan vara enkla att bearbeta för att faktiskt få inlänkar till din sida.

- Alla sajter behöver länkar för att lyckas i Google och Länkscouten gör på ett enkelt sätt alla till länkbyggare, säger Christian Rudolf, vd på byrån TopDog som tagit fram det nya verktyget.

Annons
Annons

Verktyget är gratis att använda för e-handlare, även om man måste ge bort sin e-postadress för att få resultatet mejlat till sig. Det hela fungerar som så att du går till Länkscouten och skriver in din domän. Sedan letar Länkscouten upp vilka sidor som snackar om ditt varumärke och samlar dessa i en lista, där den också markerar om sidorna länkar till dig eller ej.


Hoppas Breakit läser detta och ger oss en länk!

Processen tar en stund att genomföra och du får resultatet mejlat till dig några minuter senare. Sedan kan du inspektera vilka sajter som kan vara värda att kontakta för att få dem att faktiskt lägga in en länk till din sida.

- Att på det här sättet be om länkar kallas "mentions outreach" och är ett bra sätt att öka trafiken och kännedomen om ditt varumärke. Men listan som Länkscouten sniffar fram åt dig ger även andra möjligheter. Att se vilka som diskuterar ditt varumärke kan till exempel ge dig kunskap om hur det upplevs och värderas av andra, skriver TopDog i ett pressmeddelande.

Företaget beskriver tjänsten som att den skvallrar för dig om vad som sägs om dig och om nya potentiella kompisar du kan hitta där ute i den digitala etern. Enligt TopDog ska tjänsten vara unik på marknaden. De har tidigare använt den internt på byråns kunder men släpper den nu alltså fri för alla.

- Det här är ju lite som att avslöja industrihemligheter. Men… håll till godo, säger Christian Rudolf.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!