Resenärer bokar helst resan med mobila enheter

Resenärer föredrar surfplattor och smartphones framför bärbara datorer. Enligt en ny undersökning använder mer än hälften sina mobila enheter för att ta reda på mer om ett resmål och för att boka sina resor på nätet.

M-handelns intåg har nog inte gått många obemärkt förbi, och som vi berättade i förra veckan så är resebranschen ett av de områden som sett den största tillväxten under 2012. Och enligt en ny undersökning vid namn, Q1 2013 Mobile Audience Insights Report gjord av annonsnätverket JiWire, så håller de siffrorna i sig även under årets första kvartal.

När de 1300 tillfrågade fick svara på frågan om de bokade sina resor via sin surfplatta, smartphone eller laptop, svarade 52 procent att de föredrog sina mobila enheter. 44 procent av de tillfrågade svarade också att de är villiga att spendera över 500 dollar eller mer via sin surfplatta eller smartphone.

Annons
Annons

Enligt undersökningen är appar det mest populära valet när det gäller att ta reda på något om ett resmål, eller för att boka en resa. En mobil app används tre gånger så ofta som en mobilanpassad sajt.

Ökat med 33 procent

Mobila enheter fortsätter även att dominera den offentliga Wi-Fi-användning. Enligt JiWires mätningar av offentliga Wi-Fi-nätverk har 60 procent av de offentliga Wi-Fi-anslutningarna skett via mobila enheter. Det motsvarar en ökning med 33 procent jämfört med året innan.

Smartphones stod för 38 procent av de offentliga Wi-Fi-anslutningar, surfplattor 22 procent och bärbara datorer 40 procent.

– Mobilt fortsätter att påverka alla aspekter av konsumentbeteendet, något som verkligen syns när det gäller reserelaterade tjänster. Denna kvartalsrapporten avslöjar hur den ökande användningen av smartphones och surfplattor påverkar hur vi konsumerar resor. Att förstå dessa trender kommer att vara viktigt för annonsörer och för de som utvecklar dessa tjänster, säger David Staas vd för JiWire.

Källa: Internet Retailer

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!