Helgläsning: Sålde för över 110 000 kronor på fyra månader

"Aldrig fått en retur eller klagomål".

Sajten Astungt.se lanserades för bara fyra månader sedan, i november 2018, av vännerna Philip Gatu och Robin Eriksson. 

– Jag och Robin träffades under tonåren och har hållit kontakten sen dess. Robin är duktig på design och bild och eftersom jag är mindre bra på det, men vet hur viktigt det är, frågade jag honom om vi skulle köra ihop, säger Philip Gatu till Ehandel.se. och tillägger:

Annons
Annons

– Vi är båda lite allt i allo, men har bra koll på vad vi båda är bra på. Vi kompletterar varandra väldigt bra, och det gör att jag till exempel kan fokusera på marknadsföring, inköp och produktutveckling medan Robin står för allt grafiskt med hemsidan och bildmaterialet till våra sociala medier.

Företagets första produkt är ett träningsbälte men grundarduon planerar redan att bredda sortimentet inom kort. 

– På fyra månader har vi sålt cirka 80 procent av lagret för mer än 110 000 kronor, helt utan några returer eller klagomål, bortskämt nog “peppar peppar”. Och försäljningen bara ökar för varje månad som går, säger Philip Gatu.

I dagsläget är företaget endast en sidosyssla för dem. Philip studerar e-handel och digital marknadsföring och jobbar samtidigt som Social Media Manager, och Robin jobbar som ambulanssjuksköterska.

– Drömmen är att kunna syssla med Astungt.se på heltid, men vi fokuserar just nu på att automatisera mycket och att bli så effektiva som möjligt. Exakt vad som behövs för att vi ska kunna köra på det heltid är lite svårt att säga, vi lägger all vinst i produktutveckling och marknadsföring för tillfället, säger Philip Gatu.

Hittade inspiration på Amazon

Allt började med att Philip och Robin skulle göra en app för dem som är träningsintresserade. De jobbade med en utvecklare som skulle hjälpa dem med appens utformning, och började bygga varumärket via sociala medier. 

– Vi skulle göra en applikation som skulle matcha ihop träningskompisar i Sverige, en tinderliknande app egentligen. Men utvecklaren försvann då det körde ihop sig med hans nya jobb. Han byggde applikationen på kvällar och helger men fick det inte att gå ihop. Efter det hade vi svårt att hitta en ersättare. När vi då redan hade ett aktiebolag så började tanken om att starta en e-handel frodas då det alltid varit en dröm, säger Philip.

Tankarna kring en e-handel fanns sedan dess i bakhuvudet, och en dag hittade Philip ett hål i den svenska markanden.

Annons
Annons

– Väldigt många satsar på träningskläder och kosttillskott men väldigt få sysslar med ett brett sortiment av träningsutrustning. Det som säljs idag görs via större e-handlare som Gymgrossisten eller MM Sports. Men det är alltid samma varumärken, samma design och funktion på alla produkter. Väldigt lite fokus på innovation.

Då började han surfa runt på nätet för att få en uppfattning om vad som finns och inte finns där ute. Till sist hittade han en produkt som inspirerade honom.

– Jag var inne på Amazon för att jag funderade på att börja sälja där, på grund av allt prat om att de ska komma till Sverige. På amerikanska Amazon hittade jag ett lite annorlunda bälte, berättar Philip och fortsätter:

– Det hade skyhöga betyg på över 3000 recensioner. Och jag, som är träningsintresserad, tyckte att bältet såg väldigt annorlunda ut jämfört med det som fanns på den svenska marknaden, och började undersöka det mer.

Hittade exakt samma fabrik 

Han började leta efter fabriken som tillverkade bältet som såldes på Amazon, och kom i kontakt med ett par fabriker innan han till slut hittade rätt.

– Jag tog in det första varuprovet från den första fabriken i Kina i december 2017 men valde efter några månader att inte köra vidare på denna då jag inte blev bemött på ett bra sätt. Min upplevelse är att vissa fabriker inte tar en seriöst när man har så små ordrar, men samtidigt var jag väldigt petig med att produkten måste vara precis som jag vill, vilket många kanske inte har tålamodet för, säger Philip och fortsätter:

– Därför började jag leta upp andra fabriker och hittade av en slump samma fabrik som tillverkade de bälten som jag hittade på Amazon i USA.

De gjorde sin första beställning på 160 bälten från den nya fabriken i augusti 2018, och började att fila på en e-handelslösning och logistik. Kort därefter drog han och Robin igång e-handeln och varumärke och har, som sagt, nu sålt 130 bälten av 160 stycken på bara fyra månader. 

Förväntade ni er att ni skulle sälja så mycket på så kort tid?

– Nej det gjorde vi inte då vi inte riktigt visste hur produkten skulle tas emot. Men efter att ha låtit bekanta testa det och fått positiv respons, så kom självförtroendet och vi började satsa mer. Under december sålde vi tre gånger så mycket som första månaden, säger Philip och tillägger:

– Det är kul, men jag personligen har lite svårt att fira det. Vi har en lång väg kvar och har bara tagit ett ministeg på resan, vilket gör det svårt för mig att fira dom små framgångarna. Men Robin är lite bättre på att uppskatta hur fort det går, vilket är bra!

"Syns man inte så finns man inte"

Philip berättar att han tack vare sitt ordinarie jobb, där han arbetar med sociala medier och PR, är duktig på att marknadsföra Astungt.se. 

– Marknadsföring i sociala medier tar upp majoriteten av vår marknadsbudget per månad, men vi bygger också varumärkeskännedomen på Google och har en SEO-anpassad hemsida om träningsbälten. Den klättrar i rankingen för varje vecka.

Sociala medier är företagets största trafikkälla som i dagsläget drar cirka 60 procent av all trafik. Där sköter de nästan all kommunikation med kunderna.

– Instagram och Facebook är våra viktigaste plattformar som vi rör oss i. Där sköter vi både kundtjänstärenden och bygger varumärkeskännedom. Sen ser vi till att fånga in de som söker efter liknande sökord på Google såklart med både AdWords och SEO, syns man inte så finns man inte!

– Det är extremt viktigt att bygga en relation på sociala medier. Det gör vi genom att svara på allt som går att svara på, både på privatameddelanden och kommentarer. Vi vill inte låta som ett stort opersonligt företag, utan försöker snarare formulera oss så som vi skulle göra till våra vänner.

Kunder kräver annat än planerat

Nästa steg är att fortsätta bygga varumärket och att utöka sortimentet.

– Tanken var att slå igenom stort med träningsbältet för att sedan vidareutveckla och bredda sortimentet. Vi tar nu in fler produkter, med fortsatt fokus på praktiska lösningar som löser störningsmoment man kan känna vid användning av viss styrketräningsutrustning.

Astungt.se frågade öppet på sin Instagram vad deras kunder skulle vilja se mer av under året. Träningskläder fanns aldrig i siktet hos duon men kunderna började efterfråga detta starkt, menar Philip och Robin.

– Vi kommer även i viss grad gå in på träningskläder. Detta var inte vår grundtanke eftersom det redan finns så sjukt många företag som sysslar med detta. Men det har efterfrågats av våra kunder på sociala medier, men också via vår chatt på e-handeln och i privata meddelanden. Och det är en del av vår strategi - att alltid vara lyhörd mot vad kunder vill ha. Men samtidigt kommer vi vara försiktiga med att inte avvika från vad som är vår affärsidé från början.

Har ni funderat på att kanske ta in och sälja produkter från andra företag?

– Vi har inga planer på att bli återförsäljare, däremot har vi inte uteslutit att ta in återförsäljare och bredda våra försäljningskanaler. Med andra ord kommer alla produkter att vara egendesignade och utformade med fokus på innovation inom funktionalitet och komfort, avslutar Philip.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!