Svensk startup ska återinföra mänskligheten i kundtjänsten

Wellstreet investerar i Stockholmsstartup.

Viddget heter ett nytt företag som ska "humanisera kundservice och distanshandel". Företaget får nu uppbackning av Gullspång Invest och e-handelsinvesterarna på Wellstreet. Totalt skall det handla om 7,1 miljoner kronor i nytt kapital.

"Teknik borde inte alltid ersätta människor"

Företaget som har sitt huvudkontor i Stockholm ska i det tysta ha skapat en interaktiv videolösning som sägs kunna revolutionera e-handeln.

Annons
Annons

- Viddget gör det som robotarna inte kan göra; vi återinför mänskligheten i kundrelationerna och hjälper företag att öka sin försäljning och kundnöjdhet. Teknik kan hjälpa, men det borde inte alltid ersätta människor, säger medgrundaren JP Lyttinen i ett pressmeddelande.

Videochatt är dock förstås inget nytt men fördelen med Viddget sägs bland annat vara att funktionen ska fungera utan någon form av installation, och på vilken enhet som helst. Tjänsten ska även bjuda på en interaktiv varukorg i videochatten, vilket innebär att kundtjänsten kan demonstrera och sälja produkter direkt i videoströmmen.

"Differensen är enorm"

Framför allt vill Viddget dock öka företagens servicenivå med sin nya tjänst. Det sägs nämligen vara ett stort gap mellan vad kunderna efterfrågar och vad företagen erbjuder.

- Enligt undersökning av Bain, upplever kunderna att endast 8 procent av företagen erbjuder utmärkt nivå av service. I samma undersökning tror dock 80 procent av företagen att de erbjuder utmärkt service. Differensen är enorm och leder till tappade kunder. Viddget hjälper sina kunder med att minska differensen, säger JP Lyttinen.

"Proof-of-concept för sju år sedan"

I en värld där allt mer av kundtjänsten automatiseras så vill Viddget bidra med den personliga kontakten. Företaget vill vara den tjänst som chattbottarna slussar kunderna vidare till när artificiell intelligens inte kan lösa problemet.

Den nya tjänsten påminner en hel del om 3LiveShop som mobiloperatören Tre experimenterade med för sju år sedan, och faktum är att Viddgets medgrundare Magnus Sjögren även var upphovsmakare till 3LiveShop. 

- Det som var en proof-of-concept för sju år sedan med dåtidens teknik, är i dag samlat i Viddget med hjälp av morgondagens teknik, säger han till Ehandel.se.

LÄS ÄVEN: Minority Report hjälper Tre att sälja mobiltelefoner online

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!