Sveriges Kvinnolobby anmäler Stronger – e-handlaren frias

"En schabloniserad bild av den tränande kvinnan som smal och sexig."

Den snabbväxande e-handlaren Stronger har blivit anmäld för sexistisk reklam. Det är Sveriges Kvinnolobby som funnit problem med att av Strongers sponsrade inlägg på Facebook.

LÄS ÄVEN: Stronger går mot 60 miljoner

Annons
Annons

Inlägget i fråga visar två kvinnor i Strongers träningskollektion Militia. Problemet sägs vara hur man komponerat bilden och framhävt kvinnornas rumpor.

- Bilden exkluderar kvinnornas ansikten och överkroppar vilket förstärker objektifieringen av kvinnan som ett sexobjekt. Det matar på en schabloniserad bild av den tränande kvinnan som smal och sexig. Sättet som träningsbyxorna marknadsförs på är sexualiserande och allmänt kränkande för kvinnor, ska Sveriges Kvinnolobby framfört i sin anmälan till RO.

"Utsnittet kan antas vara motiverat"

Stronger har inte lämnat något yttrande och därmed inte besvarat kritiken. Reklamombudsmannen dömer trots detta ändå till e-handlarens fördel.

- Att bilden inte visar kvinnornas ansikten, utan en beskuren bild av deras kroppar, kan inte i sig i detta fall anses framställa kvinnorna som sexobjekt på ett sätt som kan anses nedvärderande för kvinnor i allmänheten eftersom utsnittet kan antas vara motiverat av att sätta kläderna i fokus. Inte heller kan kvinnornas poser sägas vara utmanande på ett sätt som kan anses omotiverat, skriver Opinionsnämnden i sin bedömning.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner därmed att reklamen inte är könsdiskriminerande och Stronger frias alltså i fallet.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!