Trots rekordböterna – Google gör 28 miljarder i vinst

Ökade annonsintäkterna med 24 procent under det andra kvartalet.

Google har kommit att allt mer dominera sökmarknaden, och EU har flera gånger delat ut böter till företaget. Anledningen har allt som oftast varit att EU tycker att Google premierar sina egna tjänster framför andras, vilket gör det svårt för andra bolag på marknaden att konkurrera.

LÄS ÄVEN: Google får ny EU-bot på 45 miljarder kronor

Annons
Annons

Står för 93 procent av trafiken

Och nog har Google kommit att bli ett självklart tillhåll för den som vill visa upp sitt företag. Enligt Internet Retailer stod företaget för 93 procent av alla organiska sökdrivna besök på nätet under det andra kvartalet. Samtidigt ska antalet klick på Googles betalda annonser ha ökat med 58 procent jämfört med samma kvartal förra året. Ökningen gäller både annonser bland sökresultaten och på Google-ägda tjänster, som exempelvis Youtube.

- Våra investeringar driver fantastiska upplevelser för användare, starka resultat för annonsörer och nya affärsmöjligheter för Google och Alphabet, säger Ruth Porat, CFO på Googles moderbolag Aphabet, i en kommentar.

Resultattapp efter EU-böter

Under perioden april, maj och juni, ska Aphabets annonsintäkter ha dragit in 28 miljarder dollar, vilket motsvarar strax under 250 miljarder kronor. Det innebär en ökning på 24 procent jämfört med året innan. Samtidigt ska vinsten efter skatt ha minskat med 9,3 procent till knappt 3,2 miljarder dollar - eller 28 miljarder kronor. Tappet ska bland annat ha att göra med böterna till EU.

LÄS ÄVEN: Google gör om shoppingtjänst efter EU:s miljardböter

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!