Uber investerar en halv miljard dollar i eget kartsystem

Leveranstjänsten Uber storsatsar för att kunna klippa banden till Google Maps.

Den banbrytande taxitjänsten Uber har sedan lanseringen för ett antal år sedan vuxit till ett företag att räkna med. Den senaste tiden har företaget gjort flera satsningar på e-handelsområdet, som att exempelvis erbjuda samma dag-leveranser av varor köpta på nätet. Uppstickaren har dessutom inspirerat andra aktörer till liknande satsningar. Ett exempel är Amazon Flex som nyligen expanderade till Storbritannien.

Nu kommer rapporter om att Uber ska investera 500 miljoner dollar i att skapa sin egen karttjänst. Hittills har företagets chaufförer använt Google Maps, men den ska ha ökat i pris och dessutom visat sig vara opålitlig så fort man lämnar länderna i väst, meddelar Tech Crunch.

Annons
Annons

Ska visa upphämtningsställen

Uber ska inte ha velat kommentera summan, men företaget ska ha anställt “en hel hög” med ingenjörer från Microsoft, och köpt in nödvändig teknik för att bygga det nya systemet.

En annan som nyligen fått en tjänst på Uber är Brian McClendon, som tidigare sysslat bland annat med att bygga Google Earth.

- Det finns ett behov av kartor som är anpassade för att fungera ihop med Ubers tjänst och det är därför vi dubblar investeringarna på det området, skriver McClendon på sin blogg.

Det nya kartsystemet ska bland annat ge förbättrad information om var det är lämpligt att stanna för att lasta på och lasta av varor, samt ge förarna information om vilken väg som är bäst att ta.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!