Underklädeskedja backar – #MeToo pekas ut som orsaken

"Sexigt är inte ett budskap som tas väl emot längre".

Bransch efter bransch genomsyrades av kampanjen #MeToo, när den i höstas drog över världen. Det som började som en mindre rörelse ledde så småningom till att tusentals kvinnor delade med sig av berättelser om sexuella trakasserier, som de hade råkat ut för genom åren.

Färre vill handla hos företaget

Sedan dess har MeToo-upproret tystnat något, samtidigt som det har börjat märkas av på nya platser. Ett exempel är underklädeskedjan Victoria’s Secret, som i spåren av MeToo har märkt av en negativ utveckling för företaget. Enligt nyhetssajten Retail Dive visar en ny undersökning att färre kvinnor än tidigare vill handla underklädesmärkets produkter.

Annons
Annons

Det är också färre som har genomfört ett köp hos kedjan, som utöver ett antal butiker också säljer via en egen e-handel. Samtidigt har försäljningen backat med ett par procent jämfört med förra året.

"Kvinnor söker komfort"

YouGovs slutsats uppges vara att det är MeToo-kampanjen som ligger bakom de negativa siffrorna, och flera andra analytiker verkar ha kommit fram till samma sak.

- Sexigt är inte längre ett budskap som tas väl emot. Konsumenter letar efter underkläder som är bekväma och har bra passform. Kvinnor söker komfort och att känna sig bekväma i sina egna kroppar, säger ett analysföretag till Retail Dive.

Samma undersökning visade dock också att det inte ser helt mörkt ut för Victoria’s Secret som varumärke. Bland annat var antalet svarande i undersökningen som kunde tänka sig att jobba för företaget fler än dem som tyckte att det hade varit pinsamt att arbeta där.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!