Valfrihet är viktigare än att går snabbt vid leverans

Möjligheten att välja hur och var ett nätköp levereras är för många svenska e-handelskonsumenter viktigare än att det kommer fram fort. Tre av fyra anser att det är viktigt att få välja hur varan man beställt på nätet ska levereras, medan 29 procent vill att varan levereras dagen efter beställning.

Att själv få välja hur en vara ska levereras när man e-handlar är viktigare än att få varan levererad snabbt, det framgår av PostNords undersökning E-handel i Norden Q1 2014.

75 procent av de svenska e-handelskonsumenterna anser att det är viktigt att få välja hur varan man beställt på Internet ska levereras. Betydligt färre, 29 procent, anser att det är viktigt att varan levereras dagen efter beställning. Det får däremot inte ta alltför lång tid, Mer än varannan konsument, 65 procent, anser att det är viktigt att varan levereras inom tre dagar.

Annons
Annons

Gäller att ha koll

Direkt hem i brevlådan är det mest populära leveranssättet hos de tillfrågade, 46 procent. Därefter föredrar konsumenterna att hämta varan själv hos sitt ombud, 40 procent. Intresset för hemleverans på dagtid, alternativt leverans till arbetsplats är däremot lågt, 5 procent respektive 1 procent.

– Det är jätteviktigt för e-handlaren att ha koll på sina kunders beteenden och önskemål. Hög tillgänglighet, valfrihet och att överträffa konsumentens förväntningar i leveransen ger lojala kunder som köper mer, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!