Virtuell gågata ska få lokala butiker att leva kvar

Nu kan du ta en virtuell shoppingtur längs med Boråsgatan, Ulricehamnsgatan och Sverigegatan i Borås. Hittar du något intressant medan du flanerar kan du klicka dig in i butiken för att titta närmare på utbudet, eller varför inte e-handla en skvätt.

Nyligen berättade vi om Christmas Shopper Simulator, ett datorspel för PC och Mac där du kan strosa runt i ett köpcentrum. Spelet gjorde det dock inte möjligt att shoppa på riktigt, något som den nya virtuella handelsplatsen ZityZone gör.

ZityZone är dock inget spel utan ett försök att kombinera handeln on- och offline. Bakom idén står Ulla Johansson på City Online Global Trade. Hon tyckte att butikerna på nätet saknade någonting och i höstas såg handelsplatsen dagens ljus.

Annons
Annons

– Jag tycker att Google känns platt när det kommer till sånt här. Det saknas upplevelser och känslor. Jag vill att man ska kunna gå in i butiken och hitta lokala erbjudanden. Det blir mer personligt, säger Ulla Johansson till Borås Tidning.

Besökare länkas vidare

I dagsläget kan man strosa runt på Boråsgatan, Ulricehamnsgatan och Sverigegatan i Borås och totalt finns det ett 20-tal butiker att gå in i. Inom den närmsta framtiden ska även en virtuell Bollebygdsgata öppna och på sajten finns Göteborgsgatan redan listad, men utan butiker.

– Om jag får med mig de flesta så bidrar det till att fler butiker kan leva kvar. Sidan skapar ett sammanhang och en helhetsbild av Borås. Om du sitter i en annan del av världen kan du ändå uppleva Borås, säger Ulla Johansson.

I de butiker som har en e-handel länkas besökaren vidare när den går in i butiken. Om det inte finns en tillgänglig e-handel, så kan besökaren istället se sig om i butiken med hjälp av en panoramabild.

– I dag hittar ungdomar det mesta på nätet. Därför blir det här ett sätt att synliggöra butikerna och få dem att kommunicera med sina kunder. Dessutom är det bra för turisterna som lättare kan upptäcka det lokala utbudet, säger Ulla Johansson.

 

Källa: BT.se

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!