Zappos vill förändra den traditionella butikshandeln

E-handlaren Zappos har nyligen öppnat en 1 800 kvadratmeter stor pop up-butik i Las Vegas. Det hela kan ses som ett experiment tillsammans med det nystartade logistikföretaget OrderWithMe, för att se om man kan förändra den traditionella detaljhandeln i den fysiska världen.

Amerikanska modebutiken Zappos började sin bana med att sälja skor på nätet men har på senare år utökat sortimentet med kläder, accessoarer och husgeråd. Zappos, som ägs av Amazon, har också gjort sig kända för att våga testa nya grepp, bland annat när det gäller sociala medier.

Zappos ger till exempel shoppingtips baserat på Instagramselfies och har lanserat en TweetWall samt tjänsten PinPointing, som rekommenderar köp baserat på vad Pinterests användare delar med sig av. Nu ska man testa ytterligare ett nytt grepp, fast i den riktiga världen.

Annons
Annons

I en pop up butik modell stor, cirka 1 800 kvadratmeter, kommer Zappos från den 21 november fram till nyår att ha öppet dygnet runt, sju dagar i veckan, precis som på nätet. Förutom att kunderna kan strosa runt i gångarna, kommer de även att bjudas på en upplevelse utöver det vanliga. Utanför butiken har man nämligen byggt upp ett vinterland med bland annat en isrink.

– Butiken erbjuder 16 olika sektioner med unikt mode, smak och stil. Vi vill också bjuda på en upplevelse med mat, dryck, underhållning och en familjevänlig upplevelse där vi kombinerar den fysiska och digitala världen, skriver Zappos i ett pressmeddelande.

E-handelsstationer och m-handel

Butiken drivs tillsammans med teknik från det nystartade logistikföretaget OrderWithMe, och genom att kombinera en fysisk butik och teknik, vill Zappos underlätta shoppandet. Runt om i butiken finns stationer utplacerade där kunder kan söka efter produkter, eller scanna en befintligt för att se om den finns i andra färger eller storlekar.

Något som också ska vara möjligt med Zappos app för iOS samt Android och innebär att kunderna kommer att kunna köpa exakt det de vill ha, i den färg och storlek de är ute efter, oavsett om den är tillgänglig i butiken.

Är något slut i butiken kan kunden helt enkelt använda någon av stationerna, eller appen, för att lägga en beställning och få det hemskickat.

– Den här shoppingupplevelsen är en av de första i sitt slag och det första partnerskapet för både ShopWithMe och Zappos. Det handlar om att ta Zappos kundservice ut i den fysiska världen och arbeta tillsammans för att skapa något nytt, skriver Zappos i pressmeddelandet.

 

Annons
Annons

Källor: Tech.co, VentureBeat

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!