Zara ökar med 40% online

Står för 10 procent av den totala försäljningen.

Den spanska H&M-konkurrenten Zara ökar försäljningen i sin e-handel med hela 41 procent under 2017. Samtidigt stod onlineförsäljningen för 10 procent av företagets totala försäljning under förra året.

Det rapporterar flera svenska medier idag. Zaras rörelseresultat för 2017 ska ha landat på 4,31 miljarder euro och rörelsemarginalen blev 17 procent. Resultatet efter skatt landade på 3,37 miljarder euro.

Annons

Öppnar e-handel i Australien

Samtidigt rapporteras det från Australien att Zara numera även har en australiensk e-handel. Den ska ha införts med erbjudande om fri frakt för order på över 75 australienska dollar, fria returer i 30 dagar och samma dag-leveranser inom Sydney. Dessutom ska ett click and collect-koncept ha införts.

Det innebär alltså att Zara gjort Amazon sällskap på den australienska nätmarknaden.

LÄS ÄVEN: Klagomål från vildmarken - nu tar e-handlaren över frakten

Annons