Adlibrisgruppen siktar på att bli ledande i Norden

I höst tillträder Johan Kleberg som ny vd för Adlibrisgruppen. Kleberg kommer närmast från rollen som vd på C More som ingår i TV4-Gruppen, och hans uppdrag blir att förverkliga Adlibrisgruppens långsiktiga tillväxtstrategi inom e-handel på den nordiska marknaden.

Johan Kleberg, född 1975, är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. 2004 började han inom TV4-gruppen där han bland annat varit verksam som vd för TV4 Sport, projektdirektör på TV4 och nu senast som vd på C More.

Kleberg började sin bana på MTG och och har även lång erfarenhet från olika chefspositioner inom mediebranschen. Den 1 oktober tillträder han som vd för Adlibrisgruppen.

Annons
Annons

– Adlibrisgruppen har ett oslagbart kunderbjudande: enkelt, bekvämt och billigt. Jag tar med mig många års erfarenhet från TV4 i att kombinera ett brett tilltal för alla med en genuin och äkta passion för produkten. Det ska bli fantastiskt spännande att få arbeta med Adlibrisgruppen och den fortsatta tillväxtresan, säger Johan Kleberg, tillträdande vd Adlibrisgruppen.

Omsätter 1,3 miljarder

Adlibrisgruppen är ett av Nordens ledande e-handelsföretag och består av förutom Adlibris AB och Discshop, även av Svenska Näthandel AB och sedan maj 2013 leksaksbutiken Bamba.se. Adlibrisgruppen, som ingår i Bonnier Books, omsätter 1,3 miljarder kronor och har 200 medarbetare.

– Jag är mycket glad över rekryteringen av Johan Kleberg. Johan har gedigen erfarenhet av att leda stora medieföretag, därtill företag med slutkonsumenten i centrum. Detta är helt i linje med Adlibrisgruppens vision om fortsatt tillväxt och att bli Nordens ledande e-handelsföretag, säger Jacob Dalborg, VD Bonnier Books.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!