Alibabas konkurrent drar in 161 miljoner dollar

Kinesiska Wanda E-commerce har fått lite draghjälp i kampen mot Alibaba. I en investeringsrunda har det nu trillat in 161 miljoner dollar i det nyligen grundade e-handelsföretaget. I slutet av 2015 ska bolaget vara i full drift och om fem år ska man kunna nå en kundbas på sex miljarder kunder.

Wanda E-commerce grundades i augusti 2014 när de kinesiska nätjättarna Tencent och Baidu gick samman med konglomeratet Wanda i ett nytt e-handelsföretag. Tillsammans ska de investera 814 miljoner dollar under de kommande tre åren för att ge Alibaba en kamp om Kinas e-handelstron.

Nu har man fått in ytterligare lite kapital i den satsningen. Investeringsfonderna Centec Networks och Xude Rendao har nämligen stoppat in ytterligare 161 miljoner dollar. Något som ger Centec tre procents ägarandel i Wanda E-commerce, medan Xude Rendao innehar två procent.

Annons
Annons

En andra investeringsrunda

I ett uttalande säger Wanda E-commerce att investeringen fyrdubblar dess värdering till cirka 3 miljarder dollar och att man räknar med att vara i full drift under fjärde kvartalet i år. Då ska bolaget även inleda en andra investeringsrunda.

Alibaba dominerar idag e-handeln i Kina och Wanda E-commerce planer går därför ut på att skilja sig från Alibaba och andra rivaler som JD.com. Främst genom att satsa på O2O-tjänster, online-to-offline. Något som har blivit populärt i Kina på senare tid.

Wanda hävdar att dess olika innehav ger dem världens största konsumentnätverk offline med 1,5 miljoner kunder under 2014. En siffra som man räknar med ska nå hela sex miljarder år 2020. Bolagets stora fördel är att man redan har ett betydande antal fysiska detaljhandelsföretag att använda sig av för att vinna kunder och data för sina onlinetjänster.

Källa: Press, TC
Uppdatering:
Vi gissar att Wanda menar 6 miljoner kunder 2020, de anger likväl "6 billion". En siffra som dock är ganska orealistisk.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!