Årets stora trend – vägra Black Friday?

Hobbyrian och Ekoträning.se står emot årets stora shoppingdag.

I dag väntas bli dagen då Black Friday-försäljningen slår alla tidigare e-handelsrekord, och redan tidigare i veckan kunde vi berätta att de som satsat på att dryga ut Black Friday med en förlängd veckokampanj på verkar ha fått lön för mödan.

LÄS ÄVEN: Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37%

Annons

Men det finns också en motsatt trend som vuxit sig stark i år - nämligen att hoppa över hela jippot. De senaste dagarna har vi kunnat berätta om kampanjer som White Monday och Everlasting Friday, som båda syftar till att bidra till välgörenhet istället för att öka konsumtionen.

LÄS ÄVEN: Säger nej till köphysteri - satsar på "Everlasting Friday"

Skänker till Naturskyddsföreningen

Och även hos de mindre e-handelsaktörerna finns det de som har fått nog av den stora köpfesten. En av dem är kosttillskottsbutiken Ekoträning.se, som drivs av Magnus Thulin och Carl Conradsson. Istället för Black Friday, eller “överkonsumtionens afton”, som de kallar dagen, har de lanserat något de kallar Green Friday. Dagen innebär att Ekoträning i dag avstår från att erbjuda rabatter och fri frakt, för att istället skänka 20 procent av sin omsättning till Naturskyddsföreningen.

- Vi vill inte vara en del av köphysterin då det strider mot våra kärnvärden och vårt arbete mot en mer hållbar miljöpåverkan. Vi tänker hela vägen genom att erbjuda ekologiska produkter och närproducerat i största möjliga mån. Vi skickar alla våra försändelser med miljöfrakt och använder endast miljövänligt emballage som är 100 procent återvinningsbart, skriver Carl Conradsson i ett mejl till Ehandel.se.

- Utöver detta har vi ett uttalat mål att investera i projekt som bidrar till en bättre miljö. Utifrån våra satsningar och kärnvärden kändes det således fel att bidra till konsumtionshetsen, fortsätter han.

Får beröm för "ärliga" priser

När Ekoträning lade ut informationen om företagets Green Friday-kampanj på sociala medier ska de direkt ha fått väldigt god respons.

- Majoriteten tycker att det var helrätt av oss att gå mot strömmen. Någon föreslog till och med att vi skulle höja priserna över helgen för att markera ännu tydligare. Jag hoppas att vi genom “Green Friday” uppmärksammar de långsiktiga negativa effekter vår konsumtion får för miljön och att vi som konsumenter blir mer eftertänksamma, skriver Carl Conradsson.

Positiv respons saknades inte heller när e-handlaren Hobbyrian gick ut och tog avstånd från Black Friday-hetsen. Karolina Söderberg, som driver sajten, har bland annat fått beröm för att hennes priser är ärliga.

Annons

- Lite påslag ger inte utrymme för rea. Kunderna betalar vad frakten kostar mig och betalar samma pris för varorna året runt. Alltså ingen Black Friday, mellandagsrea, utförsäljning och så vidare. De gånger jag har rea är det hyllvärmare som reas ut för att minska på jobbet vid en inventering, förklarar hon i ett mejl till Ehandel.se.

Kunder som "inte väntar på rea"

Karolina Söderberg berättar att hon som konsument alltid har tyckt att det är konstigt att lägga priserna på en hög nivå för att sedan rea ut varorna. 

- Så för mig var det naturligt att välja denna vägen. Mina butiker grundar sig i mitt intresse så mina kunder är människor lika mig själv. Jag säljer hobby- och konstnärsmaterial till kreativa människor som inte sitter och väntar på en rea utan behöver sina varor här och nu, så fungerar kreativitet.

Positiv respons efter bortvald Black Friday

Hos Hobbyrian blir Black Friday i år precis som vilken fredag som helst, men förra året valde Karolina Söderberg helt enkelt att marknadsföra att hon inte hade någon särskild Black Friday-kampanj.

- Förra året skickade jag ut nyhetsbrev och gjorde inlägg både på företagets sida och i den grupp jag har. Där delar alla mitt intresse, många av medlemmarna i gruppen är kunder. Även med sånt här kör jag öppna kort, inte bara med priser. Jag förklarade helt enkelt varför jag gör som jag gör, man kan säga att jag gör det till "en grej".

Ser du några risker med att inte delta i till exempel Black Friday?

- För mig - nej, inga risker. Jag fördelar ut min försäljning på en hyfsat jämn nivå under året istället för att ha en kurva som mer liknar en berg- och dalbana. För andra vet jag inte, men jag har svårt att se att det skulle vara en risk med att inte tjäna lika mycket som "grannen" under en dag eller helg på året.

Annons