Annons

Batmetrics tar e-handelns fördelar till den fysiska butiken

Batmetrics tar e-handelns fördelar till den fysiska butiken

2016-03-14 11:58

Med hjälp av RFID-teknik vill Malmöföretaget ge fysiska butiker samma möjlighet som e-handlarna att spåra sina varor.

Vi har under de senaste månaderna skrivit en del om RFID, Radio Frequency Identification. En trådlös teknik som med hjälp av elektromagnetiska fält överför data och gör det möjligt att identifiera föremål.

En teknik som visat sig ha många användningsområden. Bland annat planerar Bring att spåra paket med hjälp av RFID-etiketter och Amazons sägs vilja använda sig av tekniken för att länka ihop den fysiska världen med den digitala.

I Amazons fall skulle det kunna innebära att man kan öppna butiker utan personal då produkterna som kunderna stoppar på sig kan spåras automatiskt med hjälp av RFID, och när de sedan lämnar butiken debiteras de automatiskt utan att behöva betala för sina köp i en kassa.

Nu meddelar Malmöföretaget Batmetrics att man tagit fram en egenutvecklad mjukvara som med hjälp av RFID-teknik spåra hur varor rör sig i en butik. Något som ska göra det lika enkelt att spåra produkterna i en fysisk butik som på nätet.

Ser direkt vad som är intressant

I en intervju med Di Digital säger Batmetrics VD och grundare, Thomas Droben, att e-handlare enkelt kan se vilka produkter kunden väljer mellan och hur många gånger de tittar på en vara innan den hamnar i varukorgen.

Annons
Annons

Något som inte är lika enkelt i den fysiska världen men med hjälp av företagets mjukvara, som analyserar data från befintliga RFID-taggar, kan butiksinnehavaren se vilka produkter kunderna väljer att plocka upp och vilka placeringar i butiken som är bra för olika typer av produkter.

Datan hämtas från sensorer som monteras upp i lokalen och informationen blir även ett hjälpmedel för att kunna läsa av kunders beteende i butiken.

– Tekniken lämpar sig bäst för varumärken vars butiker har varor som man plockar upp och testar, till exempel kläder, leksaker eller skor. Vi kan ge butiken en bild i realtid av vilka produkter som är mest intressanta, sådant som kan ta flera dagar eller veckor att få fram data på med hjälp av traditionell teknik, säger Thomas Droben.

Internationella kunder och investerare

Batmetrics riktar främst in sig på större kunder med fler än hundra butiker och man för nu diskussioner med ett flertal globala kunder där man även håller på att kundanpassa sin produkt.

Malmöföretaget ligger även i samtal med ett antal svenska och internationella investerare och ska vara på väg att stänga en första investeringsrunda, där man enligt Di Digital räknar med att ta in ett antal miljoner kronor.

– Så fort vi får in pengar så kan vi anställa de utvecklare vi behöver och komma ut på marknaden, säger Thomas Droben.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> delar sin data med andra - sportmärke först ut

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Kunderna slipper pålagd avgift.

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Siffrorna är inne för uppstickaren inom leksaker på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Integrerade butiken med huvudkontoret.

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Du behöver bara skicka in varorna "så sköter sig resten som ett självspelande piano".

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Kraftig ökning för White Monday.

1
Annons
Annons
Banbrytande migränbehandling går all-in på <nobr>e-handel</nobr>

Banbrytande migränbehandling går all-in på e-handel

Tar den snabba vägen och vänder sig direkt till konsumenterna.

<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta